Hirdetés

Felesleges várni a Fermire a DirectX 12-t?

Az NVIDIA még a DirectX 12 bejelentésekor jelentette be, hogy az API-t támogatni fogják a Fermi, a Kepler és a Maxwell architektúrára épülő GeForce-okon, és azóta az utóbbi két chiphez meg is jelent a szükséges meghajtó nagyjából a Windows 10 elérhetőségével párhuzamosan. A Fermi esetében azonban folyamatos csúszások vannak. Az eredetileg év végére tervezett támogatást a vállalat határozatlan időre elhalasztotta, így ma már nincs konkrét időpont.

Legutóbb csak egy olyan ígéret volt, hogy a Fermi architektúrára épülő GeForce-okhoz megérkezik a meghajtó, amint elérhetők lesznek a DirectX 12-es játékok. Utóbbi tulajdonképpen már teljesült, mivel egy hónap leforgása alatt öt ilyen cím is befutott, és a meghajtóról még semmi hír, amelyet már a vállalat fórumán is megemlítenek.

Persze, ha már megígérték, akkor megcsinálják, de valójában nincs sok értelme, mivel a Fermi esetében számos DirectX 12-es funkciót emulálni kell. A Microsoft konkrétan a Fermire ígért támogatás tudatában alakította a WDDM 2.0 GPUMMU-ra vonatkozó specifikációját úgy, hogy a támogatás szoftveresen is megoldható legyen. Más haszna ennek nem volt, mivel a modernebb GPU-architektúrák már eleve rendelkeznek MMU-val.

Nagyobb probléma, hogy a Fermihez a DirectX 12-es meghajtó úgy érkezhet meg, hogy a kiadott programok hozzávetőleg nulla tesztórát futottak rajta, és ez a jövőben sem változik meg, mert a fejlesztők számára nem reális egy olyan architektúrát célozni, amely nem teljesíti az adott program minimum igényeit. Ez lehet igazából a nagyobbik gond, mivel gyakorlatilag ha lesz is a Fermihez megfelelő támogatás az NVIDIA oldaláról, a fejlesztők számára ez a lehetőség irrelevánssá vált mára. Példaként említhető az Ashes of the Singularity, amely annak ellenére tiltja a DirectX 12 módot az Intel legtöbb IGP-jén, hogy azok elméletben alkalmasak lennének a futtatására. Ennek az oka az, hogy ezeknek a hardvereknek annyira korlátozott a teljesítményük a kényszerű szoftveres emulációk miatt, hogy a DirectX 12-es mód erős processzorlimit mellett sem hoz gyorsulást. Ilyen formában pedig nincs értelme lehetővé tenni a futtathatóságot, mivel az a felhasználó számára előnyt nem biztosítana, a fejlesztőknek viszont rengeteg, amúgy felesleges tesztórába kerülne a minőségellenőrzés. Hasonló döntéshelyzetekkel a Fermi is szembenézhet a jövőben.

Természetesen nem lehet egy architektúrát a végtelenségig támogatni, mivel idővel a hiányosságai megjelennek, és azokat szoftverből képtelenség pótolni. Ilyen formában az NVIDIA-t sem lehet hibáztatni, hiszen úgy gondolták, hogy megpróbálják megoldani a támogatást, aztán lesz, ami lesz. Túl sok jóra viszont a fejlesztői támogatás és a konkrét fejlesztői tesztek teljes hiányában nem lehet számítani. Valószínűleg az NVIDIA is azért húzza el a meghajtó fejlesztését, hogy az MMU emulációja a lehető leghatékonyabb legyen, de már magának az emulációnak a szükségessége egy nehezen kezelhető hátrány.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés