Hirdetés

Egységesített shaderek a mobilokban is

Az Imagination Technologies képalkotással, grafikus vezérlőkkel foglalkozó részlege, a PowerVR bejelentette új 2D/3D grafikus vezérlőjét, amely könnyű hordozható készülékekben, okostelefonokban kaphat helyet.

A PowerVR SGX technológia legfontosabb újdonsága az egységesített shader architektúra – a Unified Scalable Shader Engine (USSE) a vertex- és pixelszámításokhoz szükséges végrehajtóegységeket nem elkülönítetten, fixen a hardverbe drótozva tartalmazza, hanem olyan rugalmas felépítéssel bír, amellyel az erőforrások (logikai egységek, gyorsítótárak) felhasználását az adott feladathoz tudja igazítani. Míg a külön geometriai egységek és pixelfutószalagok esetén előfordulhat, hogy egyik vagy másik rész munka nélkül marad, addig az egységesített shadernél a hatékonyság jelentősen megnövelhető, ami például egy kisebb helyigényű, szerényebb fogyasztású, vagy éppen egy nagyobb teljesítményű grafikus magot eredményezhet.


[+]

A PowerVR SGX architektúra jól skálázható a különféle igényekhez; a mobil készülékekbe szánt Wireless Graphics Accelerator család jelenleg három tagot számlál: az SGX510, SGX520 és SGX530 jelzésű magok mérete 90 nm-es csíkszélességű gyártástechnológiával készítve mindössze 2-8 mm2. A vezérlők 200 MHz-es órajelen 200-1200 millió pixel/s, illetve 2-13,5 millió poligon/s számítási kapacitást tudnak felmutatni, de persze nemcsak 3D-s megjelenítéshez használhatók – a fejlesztők szerint MPEG-4, H.264, WMV9 és JPEG dekódolást is lehetővé tesznek akár képminőségjavító filterezéssel együtt.

A PowerVR SGX grafikus gyorsító kompatibilis a Direct3D Mobile (Shader Model 3.0) és az OpenGL ES 2.0/1.x, OpenGL 2.0, OpenVG alkalmazásprogramozási interfészekkel (API), továbbá támogatja a Linux, Symbian, WinCE és Windows Mobile operációs rendszereket. A korábbi PowerVR MBX grafikus vezérlőkre írt kódok az SGX-eken is futtathatók.

Az Imagination Technologies csak fejlesztést folytat, és szellemi tulajdona licenceléséből él, így egyelőre nem tudni, mikor készül el az új technológia gyakorlati implementációja, illetve mikor kerülhetnek forgalomba a rá építő késztermékek. Az egységesített shader architektúra az Imagination részéről nem teljesen új kezdeményezés, efféle – bár nyilvánvalóan jóval erősebb – videovezérlő az ATI Xenos motorja is, amely az Xbox 360 játékkonzolban fog debütálni.

Előzmények

Hirdetés