Hirdetés

Vélemény: Egy Windowst mindenre?

A vállalat negyedéves eredményeit ismertető Satya Nadella, a Microsoft vezérigazgatója a pénzügyek mellett ismét előhúzta a kalapból a vállalat egy egyelőre homályos, de igen ígéretes jövőképét. Míg Steve Ballmert, a Microsoft korábbi vezetőjét főként a mobilpiaci lemaradás miatt nem tartották eléggé újító szelleműnek és merésznek, addig a mostani vezér gyökeres átalakításokat hajtana végre. Ennek következtében végleg szakítanának az eddigi konzervatív hozzáállással, és az egyes Windows rendszereken a jövőben nem külön fejlesztőcsapatok dolgoznának, ezáltal a vállalat termékei (az asztali Windows operációs rendszerek, a Windows Phone mobil operációs rendszer, valamint a Microsoft konzoljának operációs rendszere) előtt megnyílna a lehetőség az egybeolvadásra.

Ezen rendszerek kombinációja révén egyetlen operációs rendszerrel tudnák ellátni a különféle kijelzőmérettel és különböző felhasználásra szánt termékeket, mint a PC-k, tabletek, telefonok és konzolok. Ez a fejlesztők dolgát is megkönnyítené az átjárhatóság megteremtésével, és nem utolsósorban egy közös Store is könnyebbé tenné az alkalmazások beszerzését – amelyeket aztán valószínűleg több eszközön lehetne használni adott esetben. Viszont biztosan nem arról van szó, hogy a jövőben nem lesznek külön Windows verziók a különféle igényekre és eszközökre szabva, már csak a nagyon eltérő felhasználás miatt sem. Lényegében – ahogy Nadella fogalmazott – egy rétegelt megoldás révén csak úgymond mérnöki szinten történne meg az összeolvasztás, amivel a programozók dolgát és a könnyebb átjárhatóságot biztosítanák, ami a felhasználók számára is előnyökkel járna.

Mindazonáltal egyelőre nagyon kevés az információ ahhoz, hogy messzemenő következtetést lehessen levonni egy ilyen kijelentésből, így egyelőre csak találgatni lehet. Egy ilyen lépés kapcsán több út is kínálkozik a Microsoft számára. Az egyik lehetséges lépés, hogy a Microsoft a jövőben közös platformon képzeli el a jövő eszközeit. A jelenlegi állást nézve az x86/AMD64-re épülő PC, tablet és Xbox hármas áll szemben a Windows Phone-nal, ami egyedüliként lóg ki a sorból az ARM-ra épített alapokkal. Ez önmagában egy kompatibilitási probléma, viszont a Microsoft nem szívesen emelné ki az egyik architektúrát, hiszen az valamelyik üzletágnak biztosan ártana.

Sokkal jobb opció a kompatibilitás szoftveres úton való megoldása, hiszen ez ma már könnyedén megvalósítható, csupán egy egységes szabványra van szükség, amely biztosítja az átjárhatóságot a különböző utasításarchitektúrák között. Ez tulajdonképpen egy szabványosított virtuális utasításarchitektúrát, illetve egy szintén szabványosított parancsnyelvet jelentene, amire fel lehetne húzni egy közös rendszerarchitektúrát. Mindez garantálná, hogy a szabványos felületre írt alkalmazás minden olyan hardveren képes futni, amelynek gyártója készít olyan fordítómodult, mely a virtuális felületre készülő assembly szintű kódot lefordítja és véglegesíti a fizikai utasításarchitektúrára.

Ez az ötlet nem újdonság, hiszen HSA-hoz hasonló utat jelentene. Ha sikerül a gyártókat egy ilyen kezdeményezés mellé állítani (ami ha a HSA alapítványnak is megy, akkor valószínűleg a Microsoftnak is sikerülne), akkor virtuális felülettel bármilyen architektúrájú hardver megszólítható az új rendszerrel, kvázi tényleg elérhető lenne az egységes operációs rendszer. A különböző API-k egységesítése innentől kezdve már egyszerűbb feladat, és ez az egész azt eredményezné, hogy a programozó egyetlen forrásból (akármelyik támogatott programozási nyelven) képes lesz kiszolgálni a Windows és a Windows Phone operációs rendszert futtató termékeket, illetve az Xbox konzolt. Ez a modell a programfuttatás sebességére sem lenne negatív hatással.

Előzmények

Hirdetés