Döbbenet: a GeForce FX és a Half-Life 2 esete

Az idei év egész biztosan nem az nVidiáé lesz. Lehet erős marketing-osztállyal úgy kommunikálni, mint ha nem lenne semmi gond, meg lehet próbálni mosolyogni a tőzsdén, de lehet hardver oldalakat is elfogultnak tartani, amikor kihozzák kerek-perec: valami nem stimmel az FX-sorozattal. A nagy port kavart Világok harca: Radeon 9800 vs. FX 5900 című cikkünk is hasonló konklúzióval zárult, igaz, mi szinte kizárólag az FSAA és az anizotropikus szűrés terén (ott viszont részletesen) vizsgáltuk a kártyákat.

A mai nap (negatív) szenzációja az első Half-Life 2 teszteredmények felbukkanása, illetve az ezek kapcsán tett nyilatkozata Gabe Newellnek, a Half-Life-ot fejlesztő Valve főnökének. Newell igen élesen támadta az utóbbi időben egyre inkább elharapódzó driver optimalizációs praktikákat. Ha megtekintjük az alábbi grafikonokat, rögtön képet kaphatunk arról, mekkora is a gond...


Forrás: FiringSquad.com


Forrás: FiringSquad.com


Forrás: FiringSquad.com


Forrás: FiringSquad.com

A fenti grafikonok elég sok dolgot elárulnak. Egyrészt azt, hogy teljes pontosságú számítások esetén (DX9, PS2.0, lebegőpontos számítások mindenhol) a GeForce FX 5900 Ultra még a Radeon 9600-tól is látványosan elmarad! Mindezek fényében nem túl meglepő a második, teljesítmény/ár grafikon ábrája sem.

Newell egyébként elárulta, hogy a borzasztó FX-eredmények miatt kénytelenek voltak külön optimalizálni a HL2-motort, és ez az optimalizálás ötször annyi időt vett igénybe, mint a generikus DX9-kód. Az így létrejött "mixed" üzemmód eredményeit mutatja a harmadik grafikon: itt már különböző pontokon engedniük kellett a képminőségből a jobb teljesítményhez. A HL2 készítői egyébként azt javasolják, hogy DirectX 8.1 alatt futtassuk a játékot, ha FX-kártyánk van, mert érzékelhetően jobbak az eredmények. Ezt igazolja a negyedik grafikon is, ám oda már egy GeForce4 Ti4600 is felkerült, mely igen dicséretes módon helyt áll, egyedül a méregdrága FX5900 Ultra muzsikál jobban nála.

Az nVidia hivatalosan is reagált a fiaskóra. Közleménye szerint a Detonator 50-es driverek tartalmazzák a szükséges optimalizációkat a Half-Life 2-höz, és mivel egy még meg nem jelent játékról (és driverről) van szó, ezért minden előzetes teszteredmény semmisnek tekintendő. Ez az álláspont egyébként abszolút elfogadandó, ugyanakkor igen szkeptikus a hardveres világ, hogy ekkora különbséget - "legális" - optimalizációkkal be lehetne hozni.

Már csak azért is, mert Newell egy részletes előadáson igen komoly vádakkal illette az nVidia driverfejlesztőit, többek között azzal, hogy komplett renderelési folyamatok eltüntetésével (kikerülésével) igyekeznek többlet teljesítményhez jutni. Így például egy jelenetben a folyosón látható ködöt úgy ahogy van, kilőtte egy bizonyos Detonator driver.

A magunk részéről azt javasoljuk, hogy várjuk ki a végét, már csak két hétről van szó. Ettől függetlenül nagy nap a mai, a kérdés csak az, hogy kinek és miért. Egy biztos: az egyik legelső igazi DirectX 9-es játék alatt az előzetes tesztek alapján a GeForce FX sorozat újabb pofont kapott.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés