Hirdetés

CES 2012: az AMD a Radeon HD 7970-et is megjáratta

Az AMD az idei CES-t elsősorban mobil irányba tolta el, de azért feltűnt az egy hete megjelent Radeon HD 7970 is, két röpke bemutató erejéig. A rendszer képességeiről már részletesen írtunk az ünnepek előtt, emellett a piacra került termékekről is beszámoltunk.

Akcióban az Eyefinity 2.0
Akcióban az Eyefinity 2.0 (forrás: Anandtech) [+]

Az AMD a rendezvényen az Eyefinity 2.0-t vette elő. A kiállított PC két darab Radeon HD 7970-et használt, melyek közül az elsődleges kártyára öt darab méretes kijelző volt kötve egyenként 2560x1600-as felbontással. A középső három megjelenítő a Battlefield 3-at futtatta Eyefinity módban, míg a két szélső monitor telekonferencia feladatát látta el az ooVoo néven ismert ingyenes program segítségével. Az AMD szerint ezzel a móddal a csapattársakkal egyszerűen lehet beszélgetni, hiszen láthatóvá vállnak, illetve arról a monitorról szólalnak meg, amelyiken megjelennek. A két extra kijelzőn a telekonferencia nem befolyásolta láthatóan a teljesítményt, így bátran lehet alkalmazni a játékok futtatása közben. A vállalat elmondta, hogy valószínűleg mérhető lehet egy nagyjából 1%-os lassulás, de összességében a rendszer meg sem érzi a párhuzamosan futó beszélgetéseket, mivel ezek a folyamatok az amúgy is kihasználatlan fix-funkciós egységeket terhelik.

A másik bemutató már érdekesebb volt. Az AMD korábban ecsetelte, hogy az új generációs GCN architektúra a grafikai oldalon is újít, mivel támogatni fogja a Partially Resident Textures (PRT) eljárást. A vállalat technikai demonstrációja pont ezt használja ki, így az OpenGL API-t használó program úgynevezett virtuális textúrázást alkalmaz, méghozzá a Disney által kifejlesztett Per-Face Texture Mapping (PTEX) használatával. Ezt a textúra formátumot eredetileg offline leképzéshez fejlesztették azzal a céllal, hogy a művészek munkája egyszerűbb legyen a világ feltextúrázásánál. A Disney szerint az elgondolás nagyon bevált, és a művészek imádják, mivel jóval egyszerűbben készíthetnek textúrákat a modellekhez, illetve az UV mappekkel sem kell törődni. Utóbbi jelenti a tradicionális textúrázásban a legnagyobb problémát, hiszen ezek a térképek mondják meg a textúrának, hogy miképp kell ráfeszülniük az adott modellre. Ez különösen problémás manapság, amikor a tesszellálásnak hála a modellek geometriai részletessége nagyon egyszerűen változtatható, de a hibátlan eredmény érdekében minden változásnál megfontolandó az UV mappek módosítása.

PTEX demonstráció a Partially Resident Textures eljárással
PTEX demonstráció a Partially Resident Textures eljárással (forrás: Anandtech)

A PTEX tehát alapvetően sok problémára megoldás, így nem véletlen, hogy az offline leképzés mellett valós időben is szeretnék alkalmazni a fejlesztők. A gyártók alapvetően figyelnek is erre az igényre. Az NVIDIA a SIGGRAPH 2011-en már bemutatta, hogy a PTEX alkalmazása PC-n is lehetséges. A vállalat demonstrációja egy modellre épít, amely ugyan nem mozog, de látható, hogy valós időben történik a megjelenítés, hiszen a kamera távolodik, illetve tetszőlegesen mozgatható is. Noha erről a linkelt videó nem ad bizonyítékot, de ez egy egyszerű példaprogramból készült, amiről biztosan tudjuk, hogy tényleg működik. A virtuális textúrázás viszont nagyon megterhelő a rendszernek, azon belül alapvetően nem is a GPU-nak, és pontosan ezért nem láttuk még a PTEX formátumot egy komplexebb futtatható programban.

Az AMD a Partially Resident Textures eljárással gyorsítja a feldolgozást, így a GCN architektúra már képes arra, ami az előző generációs termékeknek még problémát okozott. A vállalat ezt a CES-en bizonyította is, és egy 4096x2160 pixeles felbontású kijelzőn futott az alkalmazás. A megjelenítő két DisplayPort interfészen csatlakozott a PC-be szerelt Radeon HD 7970-es VGA-ra. A vállalat elmondta, hogy az új grafikus kártya egy portról is képes meghajtani egy ekkora televíziót, hiszen a DisplayPort kimenet az 1.2 HBR2, míg a HDMI interfész a 3 GHz-es 1.4a szabványt támogatja. Probléma azonban, hogy a gyártók még nem álltak elő olyan televízióval, melyek kezelik az előbbi felületeket, így az AMD is kénytelen volt két interfészt használni.

Az AMD a Partially Resident Textures eljárást bemutató technikai demostrációt később mindenki számára elérhetővé teszi, de természetesen csak a GCN architektúrára épülő VGA-kon fut. A program alapvetően kész van, de még zajlik a tesztelése, így csak később lesz ténylegesen letölthető.

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés