Hirdetés

Asztali GeForce GTX 1080 notebookokba

Jól definiálható piaci érdek mindez, hogy a VR zökkenőmentessége biztosítható legyen.

Az asztali PC-piac zsugorodása napjainkban nyilvánvaló, a mobil megoldások az élre törnek. A kettő kombinációja köszön vissza a mai notebookokban, amelyek hihetetlen népszerűségnek örvendenek. Az energiahatékonyságot kitűnőre sikerült fejleszteni, a néhai 1-2 órás üzemidővel egy készülék ma eladhatatlan lenne. Ehhez igazodik a hardver is, ami sokszor jóval gyengébb az asztali megoldásoknál. Ezt a szép irányvonalat húzta ketté valami, ami a VR éra lassú beköszönte.

A virtuális valósághoz egész egyszerűen akkora számítási kapacitás kell, hogy már a GeForce GTX 980-t is átköltöztették a notebookokba, lényegi változtatás csak az órajeleket, ezáltal a TDP-t érintette. Ezt a megoldást viszontláthattuk az általunk is tesztelt Asus ROG GX700-as, vízhűtéses notebookban. A Pascal architektúra azonban olyan kiváló fogyasztási paramétereket tudhat magáénak, hogy még könnyebben hasznosítható ugyanilyen kaptafára építkezve a mobil számítógépekben. A GeForce GTX 1080, GTX 1070 és a GTX 1060 az eddigi információk alapján alkalmazásra is kerül ebben a szerepkörben.

Az NVIDIA is a VR-re készül
Az NVIDIA is a VR-re készül [+]

Mindez logikus lépés, hiszen a VR-ben rejlő hatalmas potenciált az NVIDIA sem szeretné futni hagyni, így a notebookok piacát is kiemelt figyelemmel kell kezelniük. Nem utolsósorban a megfelelő hardverek biztosítása elengedhetetlen. A recept a korábbi esetben is látott: csökkentsük valamivel a GPU alap- és boost órajelét, ami kisebb feszültség alkalmazását teszi lehetővé, így jelentősen kisebb TDP notebookokban is lehűthető. Nem kell itt óriási eltérésekre számítani, 100-150 MHz-es csökkentés már reális mozgásteret eredményez a fenti tekintetben.

Így a laptopokba szánt NVIDIA GeForce GPU-k az asztali társaikhoz képest azonos memória-órajeleket is felvonultathatnak, sőt, a GTX 1080 esetén a 10 GHz-es effektív órajelen ketyegő GDDR5X elsőként mutatkozhat be ilyen gépekben. Az SMP (Pascal streaming multiprocesszor) konfiguráció is jó eséllyel egyezik az asztali társakkal, azaz a nekik megfelelő mennyiségű shaderprocesszor, azonos szélességű memóriabusz, textúrázószám és ROP konfiguráció alapul vehető.

A mobil szegmensre költöztetett Pascal GPU-k
A mobil szegmensre költöztetett Pascal GPU-k (forrás: videocardz.com) [+]

A videocardz.com egy összefoglalót is készített az így nyerhető mobil változatokról, ami fentebb látható, különösebb kommentárt nem fűznénk hozzá a fentieken túl, lévén ezek csak valószínűsített adatok. Végezetül azt azért megjegyeznénk, hogy nem volnánk meglepve, ha a Computex látogatásunk során még csak prototípus Asus ROG GX800 esetében nem a két GPU-s régebbi verziót, hanem a fenti recept alapján bepakolt egyetlen GPU-t adó GTX 1080-t látnánk végül az adattáblán, merészebb esetben akár kettőt is. A változtatások viszonylag könnyedén végrehajthatók egy nem végleges termék esetén, míg a józan ész szintén ordítva kiált ezen megoldás irányába: kisebb TDP mellett brutális a teljesítmény.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés