Acer blog: virtuális valóság Microsoft módra

Nálunk járt az Acer Windows Mixed Reality szemüvege, így nem mulasztottuk el kipróbálni, mit tud a rendszer.

A Microsoft a Windows 10 részeként mutatta be a jelenleg Windows Mixed Reality (WMR) néven futó, kiterjesztett- és virtuális valóság platformját, amelyhez aztán több hardvergyártó is csatlakozott, így a Dell, az ASUS, a Lenovo és persze az Acer is. Az utóbbi cég AH-101 névre hallgató WMR szemüvegét a tavalyi Computexen már megnéztük, most meg ki is próbáltuk egy combos gamer notebook segítségével.


[+]

A jelenleg 150 000 forintba kerülő AH-101 szemüveg nem sokat változott a 2017-ben látott modellekhez képest, tehát egy akár retro sci-fi albumba is illeszthető dizájnt kapunk, kék színnel, kissé szögletes vonalvezetéssel, és két ferdén oldalra néző kamerával, amely fő feladata a kézben tartott kontrollerek nyomon követése ahhoz, hogy külső szenzorok nélkül is teljes hat szabadságfokot kapjunk.

A szemüveg, illetve a kontrollerek is teljes egészében műanyagból készültek, de a minőséggel nincs gond, az alacsony tömeg (446 gramm) pedig a sokat mozgatott és viselt eszközöknél a nap végén mégiscsak fontosabb, mint a fémek közvetítette minőségérzet. A három komponens közül a vezérlők két-két ceruzaelemet igényelnek a működéshez, a szemüveg (vagy HMD, azaz Head Mounted Display) pedig egy USB és egy HDMI kábellel csatlakozik noteszgépünkhöz, míg a fejhallgatót a jobb oldalon a fülünk környékén található jack csatlakozóval köthetjük össze, így ezt a kábelt nem kell elvezetni a gépig (hacsak nem akartunk USB-s modellt használni).

A platform

A Windows az elvárható módon egyszerűvé tette a számítógép és HMD összekapcsolását, az operációs rendszer felismeri, letölti a szükséges szoftvereket, és egy varázsló segítségével végigvezet az egyébként Bluetooth alapokon kommunikáló kontrollerek és a szemüveg beállításán is. Az egész annyira gördülékeny, hogy tulajdonképpen szakértelmet sem igényel, tehát nem kell hardvergurunak lenni ahhoz, hogy telepíthessük a rendszert.


[+]

Viselési komfort szempontjából mi elégedettek voltunk a szemüveggel, amelyet egyébként fel is hajthatunk a pántra szerelt csukló körül, ha egy időre szeretnénk kiemelkedni a virtuális valóságból. A párnázás is megfelelően vastag, a pánt méretét szabályzó tekerő is jól szabályozható. Apró kritikánk ezzel kapcsolatban, hogy jobb lenne, ha ez a csukló szélesebb mozgást biztosítana (nagyjából úgy, mint egy hegesztősisaknál), hogy szükség esetén jobban kilássunk alóla. A homlokunk, szemüregünk körül egy cserélhető szivacsos réteg gondoskodik a kényelemről, a dobozban pedig még egy tartalékot is kapunk ebből, hogy nyugodtan kölcsönadhassuk másnak is a headsetet.


[+]

Sajnos a fejpánt átmérőjén kívül a HMD nem sok állítási lehetőséget kínál, a pupillatávolság nem módosítható (ez fix 63 mm, és szoftveres trükkel lehet módosítani rajta) , és a két oldalon nem állíthatnak be eltérő dioptriát sem azok, akinek esetleg csak ennyi hiányoznak ahhoz, hogy saját szemüvegük nélkül is élvezhessék a virtuális valóságot. Szerencsére, ha kell a szemüveg, akkor viselésével nem lesz gond, elfér az Acer AH-101 belsejében.

Végezetül, ami a rendszerkövetelményeket illeti, ha tényleg ki szeretnénk használni a WMR képességeit, a GTX 1050 szintjéről kell indulnunk Core i5 processzorral, de a komolyabb játékoknál nem ússzuk meg GTX 1070 és Core i7 szint alatt. Kötelező kiegészítő viszont a Bluetooth 4.0 is, ami játékra szánt noteszgépeknél persze adott, asztali PC-kből viszont általában hiányzik, tehát ezt külön be kell szerezni.

A hardver

Az WMR headsetekkel kapcsolatban már többször is írtunk a specifikációkról, így itt nincsenek meglepetések, oldalanként egy-egy 2,89”-es kis LCD kijelzőt kapunk, 1440x1440 pixeles felbontással és 60-90 Hz közötti képfrissítési tartománnyal. A végeredmény természetesen 2880x1440 pixeles kép, 100 fokos látómezővel, és a HTC Vive-val illetve Oculus Rifttel teljes mértékben összemérhető képminőséggel. A két lencse között egy apró érzékelő figyeli, hogy rajtunk van-e az eszköz, így ha levesszük vagy felnyitjuk, a Windows is jobbára azonnal tud reagálni. A Vive-nál, Riftnél megszokott teljes izolációra azért ne számítsunk, az AH-101 nem tapad olyan szorosan, a külvilág fényei enyhén beszűrődnek – ez azonban használat közben nem zavaró.


[+]

A kontrollerek kialakítása nagyjából követi a VR headseteknél megszokott divatot, extra persze a 18 darab LED-et tartalmazó karima. Irányításra egy ravaszt, egy trackpadet, egy joysticket és két gombot kapunk – az utóbbiak ismerősek lehetnek mindenkinek, hiszen a modern billentyűzeteken megszokott Win és Menu gombokról van szó. A LED-es helyzetérzékelésen túl inerciális érzékelő is dolgozik azon, hogy a kontroller helyzete pontosan ismert legyen minden pillanatban.

Tapasztalatok

Az Acer AH-101-et egy meglehetősen combos rendszeren próbáltuk ki: Core i7-7700HQ, GeForce GTX 1080, 16 GB RAM dolgozott a headset alá, így a teljesítménnyel nem is volt gond, minden további nélkül kihasználhattuk a 90 Hz-es képfrissítést. Dedikált GPU nélkül azonban ne is álmodjunk erről, olyankor nemcsak a képminőség esik vissza, de a képfrissítés is 60 Hz-re ugrik, ami bizony elég zavaró.


[+]

Ami a szemüvegekben megjelenő virtuális valóságot illeti, alapesetben egy tágas és szellős házban találjuk magunkat – ez a Beach House. Itt a vezérlőkkel tudunk ugrálni a szobák között, manipulálhatunk tárgyakat, és ami még fontosabb, az egyes tereket különböző célokra is igénybe vehetjük. Kialakíthatunk például egy dolgozószobát, ahol a falon a Skype ablakát látjuk, míg a nappaliban egy nagy Microsoft Edge fogad majd, a pincében pedig a médialejátszó segít a filmnézésben. A falakra egyébként bármilyen programablakot kirakhatunk, feltéve persze, hogy UWP programról van szó.


[+]

Az Acer AH-101 használható játékra is, a Microsoft Áruházon túlmenően a Steam is támogatja – itt nagyjából ugyanarra számíthatunk, mint a Vive vagy a Rift esetében, ami egyrészt dicséret, másrészt gond is, hiszen ez a headset is csak annyira jó, amennyire a hozzá fellelhető tartalom az. Ugyanakkor jó hír, hogy a hardverrel nincs gond, a képminőség hozza az ismertebb versenytársak szintjét, és a tény, hogy nincs szükség külső szenzorokra, nagyon megkönnyíti a rendszer összeállítását is, hiszen tényleg pillanatok alatt bárhol összedobhatunk magunknak egy „játékszobát”.

Azóta történt

Előzmények