Hirdetés

Megjelent az eddigi legjobb 3DMark

Végre megjelent az új 3DMark, melyről már régóta ismert, hogy a Windows operációs rendszer mellett Androidon és iOS-en is futni fog, sőt, a fejlesztők szerint az eredmények összehasonlíthatók lesznek. Ezzel a koncepcióval a Futuremark igen nagy terhet helyezett a programozókra, de úgy néz ki, hogy sikerül kivitelezni a koncepciót. Jelenleg persze csak a windowsos verzió jelent meg, de hamarosan érkezik a Google és az Apple operációs rendszerére szánt változat is, valamint a Windows RT sem marad ki a buliból. Előreláthatólag csak pár hetet kell várni. Az új 3DMark egyébként három tesztsorból áll, melyek elkülönülnek egymástól.

Az új 3DMark felhasználói felülete
Az új 3DMark felhasználói felülete [+]

A PROHARDVER! közösségét valószínű, hogy a brutális teljesítményű asztali, Windows 8/RT és 7 operációs rendszert futtató PC-khez készített a Fire Strike teszt érdekli. Ez csak olyan hardveren fut, ami megfelel a DirectX 11-es felület úgynevezett D3D_FEATURE_LEVEL_11_0 szintjének (gyakorlatilag ez DirectX 11-es GPU-t jelent). A butább hardverek értelemszerűen alkalmatlanok, míg az okosabb architektúrák extra tudása nem lesz kihasználva. A Fire Strike tartalmaz egy speciális mérési módot is, ami az Extreme minőségi szintet jelenti. Ezt a cég csak az elképesztően erős, több VGA-val rendelkező rendszerekhez ajánlja.


3DMark Fire Strike tesztsor (forrás: PC Perspective)

A Futuremark elmondása szerint a minőségben nem lesz hiány, ugyanis a teszt tartalmaz tesszellációt, dinamikus részecske illuminációt és árnyékolást, füst szimulációt, volume ray castingot árnyékolással, illetve számos post process effektet. A fenti videón látható is, hogy ez a gyakorlatban mit is jelent. A Fire Strike egyébként két grafikai és egy fizikai számításra kihegyezett, valamint egy kombinált mérést tartalmaz az elengedhetetlen demó mód mellett.

A Cloud Gate nevű tesztsor úgymond az arany középutat képviseli, így a nem túl nagy teljesítményű Windows 8/RT és 7 operációs rendszert futtató PC-ken is élvezhető sebességet produkál. Alapvetően a Futuremark ezt a tesztsort a notebookokhoz, az ultravékony mobil gépekhez, illetve az apróbb asztali PC-khez ajánlja. A két grafikai és egy fizikai számításra kihegyezett mérést tartalmazó Cloud Gate csak olyan hardveren fut, amely megfelel a DirectX 11-es felület D3D_FEATURE_LEVEL_10_0 szintjének (ami a DirectX 10-et jelenti). Mivel az új 3DMark az egységességre törekszik, így az okosabb hardverek extra képességei nem lesznek kihasználhatók, így az ebből nyerhető, esetenként igen nagy sebességelőny gyakorlatilag nem jelentkezik majd. Ez egyrészt jó, mert mondhatni sportszerű, másrészt rossz, mivel az okosabb hardver a játékokban a tudásából is komoly sebességet nyerhet, és ezt az előnyt a Cloud Gate tesztsor szimplán elveszi.


3DMark Cloud Gate tesztsor (forrás: PC Perspective)

A Cloud Gate egyébként viszonylag durván épít a geometry shaderre, illetve a post process effektekre, és így kifejezetten szép grafikát sikerült kialakítani. A fenti videó bemutatja, hogy mire lehet számítani.

Ez mind jól hangzik, de kétségtelen, hogy az Ice Storm névre keresztelt tesztsor lesz a legkülönlegesebb, ugyanis a Windows 8 és 7 operációs rendszerrel dolgozó PC-k mellett a Windows RT-t, az Androidot és az iOS-t használó termékeken is elindul. Bár a PC-s és a mobil megoldásokhoz szánt program különbözni fog, az eredmények teljes mértékben összehasonlíthatók, ugyanis a Futuremark szándékosan így tervezte az egész mérést, amit egyébként a Cloud Gate-hez hasonlóan két grafikai és egy fizikai számításra kihegyezett részre bontottak fel.


3DMark Ice Storm tesztsor (forrás: PC Perspective)

Az Ice Storm az eltérő operációs rendszereken máshogy működik, így a tesztsor a Windows esetében a DirectX 11-es felület úgynevezett D3D_FEATURE_LEVEL_9_1 szintjén fut, míg az Androidhoz és iOS-hez készült verzió az OpenGL ES 2.0-s API-t használja. A fentebb beágyazott videóban látható grafika minősége alapvetően azért ennyire limitált, hogy a két API tudása ne korlátozza egymást, és ettől válnak az eltérő termékek összemérhetővé. Az Ice Storm egyébként tradicionális forward rendert használ, így túl sok pontfényforrás nem is található benne, az alkalmazott effektek pedig nem a legszebbek, de az ultramobil hardverekre ez is megteszi.

A statisztikai felület
A statisztikai felület [+]

Az új 3DMark egyik érdekessége, hogy igen részletes statisztikát készít a mérésekről, így a sebesség mellett monitorozza a CPU és a GPU hőmérsékletét, illetve a processzor órajelének változását, valamint ha az adott konfiguráció támogatja, akkor a fogyasztásról is képet ad. Ezek persze szoftveres adatok, így a valóságtól eltérhetnek, de valószínű, hogy sokan így is hasznosnak találják majd ezt a lehetőséget.

Az alábbi oldalról letölthető program az alapfunkciók mellett ingyenesen használható, csupán egy regisztrációra van szükség. Az Advanced Edition verzióért már 24,95 dollárt kell fizetni, és ez lehetővé teszi, hogy az egyes teszteket egymagában, akár az alapbeállításoktól eltérő grafikai szinten is futtassa a felhasználó, emellett elérhető a Fire Strike tesztsor Extreme minőségi szintje is. A stabilitás ellenőrzésére lehetőség van a teszteket végtelenített módban, egymás után futtatni, továbbá az előbbi bekezdésben említett statisztika is elérhető. A harmadik opció a Professional Edition, mely 995 dollárért vásárolható meg. Ezt a Futuremark a gyártóknak szánja, így elérhető a parancssoros hozzáférés és a képminőséget elemző teszt is.

Érdemes megjegyezni, hogy az MSI és a Galaxy számos termékhez alapból csomagolja az új 3DMark Advanced Edition változatát, így azt a felhasználónak már nem kell megvásárolni.

Azóta történt

Előzmények

  • Van vagy nincs DirectX 11.1 a Windows 7-re?

    A Microsoft kiadott egy új frissítést a korábbi operációs rendszerekre, mely a DirectX 11.1 jelzővel hívja fel magára a figyelmet.

Hirdetés