Windows blog: hardveres gyorsítás mindenen

A Microsoft szép lassan adagolja az új Windowszal kapcsolatos információkat, és nemrég a grafikus vezérlő szerepére került sor. A vállalat a korábbi verziók esetében is nagy figyelmet szentelt a grafikus felhasználói felület megfelelő sebességének, így például a Windows 7-ben számos feladattal a GPU-t terhelte a rendszer a processzor helyett. Ez a tradíció a Windows 8 és RT esetében lényegében kiteljesedik, aminek az eredménye több funkció, gyorsabb sebesség és növekvő üzemidő. Az alapokat az új WDDM 1.2 felület adja, melyről már korábban beszámoltunk egy cikk formájában. Röviden összegezhető, hogy a WDDM 1.2 olyan szolgáltatásokat kínál, mint a Unified Video API, a DirectFlip, illetve az új preemptív multitask modell és a fejlettebb energiagazdálkodás. Nagyon fontos viszont kiemelni, hogy ezek csak akkor működnek, ha a grafikus vezérlő minimum DirectX 11-es API-t támogat. Ma már tudjuk, hogy számos érkező tablet vagy mobil gépezet nem fog megfelelni ennek a követelménynek, így vásárlás előtt ennek kiemelt figyelmet kell szentelni, ha cél az új Windows összes szolgáltatásának kihasználása. A WDDM 1.2 azonban csak az érem egyik oldala. A Microsoft továbbfejlesztette a Direct2D és a DirectWrite API-kat, melyek jobb teljesítményt kínálnak, és a legújabb hardvereket is képesek kihasználni.

A Microsoft egyszerű célokat tűzött ki maga elé, amelyekkel az új Windows esetében a képernyőn megjelenő animációk jóval gördülékenyebbek lesznek. Alapvető elvárás volt a 60 képkocka/másodperces tempó, ami megfelel a legtöbb kijelző frissítési sebességének. Optimalizálás érte az API-k inicializálásával töltött időt, így az adott alkalmazás gyorsabban fog indulni, emellett a memóriahasználat is kedvezőbb lesz. Az elérhető erőforrásokkal is jobban bánik a rendszer, ugyanis a Microsoft kiemelten ügyelt arra, hogy az elvégzendő feladatok kiegyensúlyozottan legyenek elosztva a központi processzor és a grafikus vezérlő között.

A Windows 8 és RT operációs rendszerek a Windows 7-nél gyorsabban dekódolják a JPEG és PNG formátumú képeket, ami a processzorok SIMD utasításkészleteinek jobb kihasználásával vált elérhetővé. Tekintve, hogy a weben mennyi kép van manapság ez logikus fejlesztési iránynak tűnik. Gyorsabb lesz azonban a szövegek leképzése is. A Microsoft mérései szerint a továbbfejlesztett DirectWrite API a különböző nagyságú karakterek renderelésénél 131-336%-kal lehet tempósabb a Windows 7-ben található verziónál. A gyorsulás mértéke természetesen függ a hardvertől is, ugyanis a DirectWrite továbbra is több módban képes működni. A rendszer funkcionálisan tökéletesen üzemel úgynevezett DirectX 9.0L módban, de a legjobb teljesítményhez már DirectX 10.1-es GPU szükséges.

A legtöbbet mégis a Direct2D fejlődött, amely a kétdimenziós alakzatok kirajzolásáért és a vektorgrafikáért felel. A Windows 7-ben szintén megtalálható volt ez az API, mely úgynevezett DirectX 9.0L és DirectX 10.1 módban működött. Mindkettő megtalálható a Windows 8 és RT operációs rendszerekben, de a GPU-s gyorsítás kiegészült egy DirectX 11.1-es móddal, ami bevezeti Target Independent Rasterization (TIR) funkciót. Ez lehetővé teszi a rendszer számára, hogy a processzor gyorsabban tesszelláljon, aminek köszönhetően a teljes rendszer sebessége nő, hiszen a GPU is gyorsabban kapja meg a rajzolási instrukciókat. A Microsoft mérései szerint a Direct2D DirectX 11.1-es módban 151-523%-kal működik gyorsabban a Windows 7-ben található DirectX 10.1 módhoz képest.

Végül a Microsoft gondolt az ARM-os vonalra is. Az ultramobil grafikus vezérlők teljesen más elven működnek, mint a PC-s megoldások, így másképp is kell rájuk optimalizálni. A Direct2D, DirectWrite és Direct3D API-k olyan kiegészítéseket kaptak, melyekkel könnyebb kezelni az eltérő architektúrákat, így a Windows RT megfelelően működik az ARM-os SoC-okon is, és a fejlesztők számára is lehetőség adódik megfelelően optimalizálni az alkalmazásokat az új termékekre. Ide tartozik még az Intel Clover Trail platform is. Ez a termék ugyan a Windows 8-as operációs rendszert kapja meg, de az új Atom licencelt PowerVR IGP-t tartalmaz, így a megfelelő működés érdekében specifikus optimalizálás szükséges az adott alkalmazás szempontjából. Amennyiben ez nincs meg, akkor a grafikus vezérlővel gyorsított program hibásan, illetve nagyon lassan futhat.

Abu85

Azóta történt

Előzmények