Hirdetés

A GPU-k kihasználtságát is mérni fogja a Windows 10

Az új előzetes frissítésben tűnt fel a funkció, amely a feladatkezelőben kap helyet.

A Microsoft bejelentette a Windows 10 16226-os kiadását, amely egyelőre Insider Preview státuszú, vagyis előzetesnek számít, így csak később lesznek beépítve az újításai egy végleges verzióba, ami várhatóan az ősszel érkező második Creators Update lesz.

A PC-ket előszeretettel monitorozó felhasználók számára az egyik legnagyobb újítás a GPU-k kihasználtságát mérő fül lesz, amely a feladatkezelőben, a processzor, a memória és más egyéb fontosabb komponensek kihasználtságát ellenőrző modulok mellett kap majd helyet.


[+]

A rendszer monitorozni fogja a GPU-k 3D-s terhelését, a multimédiás videodekódoló és -kódoló blokkok kihasználtságát, illetve meghajtóprogram által kezelt memóriakonfiguráció igénybevételét. Emellett az eszközillesztő csomagolásának dátumát és verzióját is mutatja, de ezt eddig is meg lehetett nézni a Windows 10-en belül, csak egy kicsit körülményesebben.

Az egyébként nagy kérdés, hogy ez hogyan fog működni, mivel azt tudni lehet, hogy az egyes komponensek monitorozása eléggé egyszerűsítve történik a Windows operációs rendszeren belül. Például a processzor esetében a rendszer üresjárati folyamatát mérik, a Windows tehát azt tekinti terhelésnek, amikor a processzormagok nem futtatják az úgynevezett idle szálat, és ebből számolja a rendszer a magokra, illetve a teljes processzorra levetített százalékos értékeket. Ez ugyanakkor nem határozza meg a valós terhelést, mert ilyen mérési formában a Windows azt is processzorterhelésnek tekinti, amikor magok csak szimplán adatra várnak. Ez a gyakorlatban úgy néz ki, hogy egy 90%-os összesített terhelés kijelzése jelentheti a processzor valós 90%-os terhelését, de jelenthet akár 10, 20 vagy 30 százalékot is, mert a fennmaradt időben a magok csak adatra várnak, vagyis ténylegesen nem dolgoznak, viszont az idle szálat sem futtatják – tehát az operációs rendszer nézőpontjából terhelve vannak, a valóságban pedig nem.

A GPU-s kihasználtságra vonatkozóan még nincs adat, hogy a Microsoft hogyan méri, de valószínűleg ugyanúgy, ahogy a ma elterjedt mérők, vagyis a parancsfeldolgozást figyelik. Ez legalább annyira megtévesztő, mint a processzor terhelésére vonatkozó konstrukció, mivel a GPU-k heterogén többmagos dizájnok, vagyis a futtatott kódban átlapolásoknak kell lenni, hogy az egyes különálló részegységek egymással párhuzamosan is üzemelni tudjanak. Tehát ebben az esetben is egy 90%-os összesített terhelés jelenthet valóban 90%-ot, de akár 50, 60, 70 százalékot is. A GPU-k felépítéséből adódóan az 50% alatti érték eléggé ritka, viszont nem lehetetlen, ha az alkalmazás sok négy pixelnél kisebb háromszöggel dolgozik. Ilyenkor is nagy lesz a visszajelzett kihasználtság, de a lapkán belüli valóság csak ennek a töredéke.

Ugyanakkor a fenti két bekezdésben említett tényezőket a felhasználók elenyésző része tudja, tehát boldogan ellesznek az operációs rendszer által visszajelzett adatokkal, hiszen sokan ma is készpénznek tekintik a programok által kiadott értékeket, és ez a jövőben sem fog változni. Ilyen szempontból a GPU-k monitorozásának bevezetése jó döntés a Microsoft részéről.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés