Hirdetés

Véget ér a pixelháború a digitális fotózásban?

Bár nem örülnek a Sulinet Expressz program szűkítésének, a megszorításokat elfogadható lépésnek látja Török F. László, a Canon Hungária Kft. marketing-kommunikációs vezetője. A kommunikációs szakember cégének sikereit nagyrészt a kutatás-fejlesztés erősségében látja.

– A Sulinet Expressz programban már nem lehet digitális kamerákat értékesíteni. Hogyan érinti ez a Canon magyarországi forgalmát?

– Talán meglepődik, de a programban szerintem is voltak olyan termékek, amelyeket ki kellett venni a kosárból. E termékek nem közvetlenül kapcsolódtak a számítástechnikához, a felhasználók számítástechnikai fejlődéshez, ami a program célja volt. Az, hogy az elkerülhetetlen megtakarítások miatt több olyan terméket is kivettek a programból, amelyeket a Canon Hungária forgalmaz, természetesen nem töltött el örömmel. Persze lehetne érvelni amellett, hogy a digitális fényképezőgép is hozzátartozik a számítástechnika népszerűsítéséhez, de ez főként nézőpont kérdése. Persze hogy fáj a szűkítés a Canon Hungáriának, de például a digitális fényképezőgépek területén is vagyunk annyira erősek, hogy a szűkítés piaci pozíciónkat nem igazán érinti. Ezért a kormányzat megszorítást elfogadható lépésnek tartom.

– Megértik?

– Persze, hogy megértjük. Nagyon rossz szájíze volt annak a vitának, ami ekörül kialakult, ezt nem is tartottam jónak. Az a fontos hogy a program folytatódik, és a fogyasztók továbbra is tudják az előnyeit élvezni. A mi dolgunk az, hogy minél jobb berendezésekkel szolgáljuk ki őket.

– A Canon mennyit fordít kutatás-fejlesztésre?

– A Canon hagyományosan nagyon sokat költ kutatás-fejlesztésre, már a nyolcvanas években is a bevétel 6-7 százalékát költöttük erre, ma pedig ez a szám közel tíz százalék, ami azt jelenti, hogy a K+F tevékenység a cég egyik elsődleges stratégiai eszköze. A Canon nemcsak saját termékeiben használja fel a fejlesztési eredményeket, hanem licencjogosítások formájában értékesíti is azokat, illetve más forgalmazók számára is jelentős mértékben gyárt berendezéseket. Ezen a piacon akkora a verseny, hogy csak az eszközök összeszerelésével, eladásával hosszú távon nem lehet az elsők között maradni. A verseny élesedése miatt (a termékek ciklusa már fél évnél rövidebb) úgy látom, hogy a kutatás-fejlesztésre a jövőben még nagyobb szerep hárul. Én személy szerint nagyon büszke vagyok arra, hogy a fejlesztőink munkájának eredményeként mindig kiváló minőségű, fogyasztó-barát termékekkel tudunk a piacon megjelenni – ezt még versenytársaink sem vitatják.

– Milyen összefüggés állítható fel a kutatás-fejlesztés és a bevételek változása között?

– Nagyon szoros a kapcsolat: minél több szabadalmat jegyeztetünk be, annál nagyobb bevételünk van. A bejegyzett szabadalmak területén az Egyesült Államokban évek óta másodikak vagyunk az IBM mögött, naponta átlagosan hét szabadalmat jegyeztetünk be, és négynaponta dobunk piacra egy új terméket. A fejlesztéseknek nemcsak az a haszna, hogy új termékek jöhetnek létre, hanem, hogy új területekre is be tudunk törni. Ilyen például a február közepén bejelentett Smart Color technológia, , amely a fekete-fehér fénymásolókból varázsolt színeset, vagy például az EOS 300 D típusú fényképezőgépünk, amely a digitális tükörreflexes profi fényképezőgépek minőségét tette elérhetővé mindenki számára.

– Milyen irányba halad a digitális fotózás?

– A digitális fényképezés most kezd visszatérni a fotózás medrébe a számítástechnika területéről, és ez segíteni fogja a terjedését. Előtérbe kerülnek azok a fényképezőgépek, amelyek közvetlenül a nyomtatóhoz csatlakoztathatók, tehát a képek előállításához már nem kell a számítógép. Egyre jobb minőségű fényképeket tudunk készíteni a digitális gépekkel, és komoly kutatásokat folytatunk a valósághű színvisszaadás érdekében. Lassan véget ér a "pixel háború", ugyanis minden gyártó elérte már az amatőr fényképezőgépeknél azt a határt, amikor már nem ésszerű tovább növelni a felbontást. Nem kell nagy jóstehetség ahhoz előrevetítsük: bár most még rengetegen gyártanak digitális fényképezőgépet, e gyártók száma a töredékére fog visszaesni, és csak azok a cégek fognak talpon maradni, amelyek költenek a kutatásra és a fejlesztésre.

– A szabványok elterjedése mennyiben segíti a digitális fotózás terjedését?

– Ugyanúgy, mint az összes többi műszaki cikknél ezen a területen is fontosak a szabványok. Úgy látom, lezárult a kísérletezés kora, valószínűleg már nem lesz több új memóriakártya, képformátum, vagy legalábbis nem ilyen gyakorisággal fognak feltűnni, mint eddig. A PictBridge szabvány az egyik legizgalmasabb számunkra, hiszen ez lehetővé teszi, hogy a fényképezőgépről közvetlenül nyomtassunk más gyártók által készített nyomtatókkal is. A Canon összes új fotónyomtatója és digitális fényképezőgépe támogatja ezt a szabványt. Annak ellenére alkalmazzuk a szabványt, hogy már régóta van egy saját DirectPrint szabványunk, ami ugyanezt tudja. Viszont a PictBridge segítségével a fogyasztók más gyártók készülékeivel is összeköthetik fotónyomtatóinkat vagy fényképezőgépeinket. A szabványoknak végül is ez a lényege – a vásárló számára kínál egységesített megoldást.

– Nemrégiben nevezték ki a kelet-európai régió marketing-kommunikációs vezetőjének. Milyen feladatokkal bízták meg?

– A felkérés a Canon Hungáriának szólt, a cégen keresztül engem neveztek ki összesen 16 ország marketing munkájának vezetésére. Azért fontos ez a megbízás, mert így a magyar leányvállalat marketingtevékenysége tovább bővülhet. Két feladatunk van, az egyik a kreatív kampányok megtervezése, kivitelezése, a másik a kelet-európai marketingtevékenység javítása. A Canon Hungária az utóbbi években jelentősen erősítette a marketingtevékenységét. Pont a fordítottját művelve, mint az olyan cégek, amelyek eddig komoly marketingtevékenységet folytattak, de kevesebbet fordítottak kutatás-fejlesztésre. A Canon ma már mind a két tevékenységre komoly hangsúlyt fektet. A megbízás annak elismerése, hogy Magyarország volt az első ország a régióban, ahol komplex marketingtevékenység alakítottunk ki, és sikereket is értünk el ezen a területen. Olyan kampányokat bonyolítottunk le, amelyek európai szinten is díjakat nyertek.

– Az a pletyka terjedt el, hogy a kinevezése miatt a hazai pozíciódról le fog mondani. Igaz a hír?

– Nem, nem igaz a hír, semmiképp nem hagyom itt a posztomat, mert nekem szívügyem a Canon Hungária. Több hónapig győzködtek, hogy elvállaljam a régió irányítását, de az kikötésem volt, hogy tovább folytatom az itteni munkámat. Természetesen nagyon sok tevékenységet át kell adnom a kollégáimnak. A terhek egy részét Guttray László, az új pr-vezető veszi le a vállamról, a másik területet a nemrég még a Pannon GSM-nét tevékenykedő Dreiszker Péter marketingmenedzser vezeti majd. Ő főként a reklámokkal, promóciókkal fog foglalkozni. Biztos vagyok benne, hogy nagyon hatékonyan fogják segíteni a munkámat.

Szerző: Girnt József (Napi Gazdaság)

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés