Hirdetés

Valóban jönnek az új GeForce-ok?

Az elmúlt hetekben igen sokszor felmerült, hogy érkeznek a 700-as sorozatba tartozó GeForce termékek, melyeket a gyártópartnerek úgy néz ki, hogy nagy titokban tartanak. Annyit sikerült mára megtudnunk, hogy valóban lesz valami, de nagy megújulásra nem érdemes számítani, illetve az időpont is kérdéses. A pletykák GeForce GTX 760 Ti, 770 és 780 jelzésű termékekről szólnak, amelyek közül csak az utolsó létezéséről szereztünk megerősítést, így viszont nem tartjuk kizártnak, hogy a többi megoldás is befuthat.

A GeForce GTX 780 gyakorlatilag egy butított GeForce GTX Titan lesz, a teljesítménye pedig az előzetes adatok szerint nagyjából 20%-kal lesz alacsonyabb. Ezzel az NVIDIA kicsivel az AMD Radeon HD 7970 GHz Edition tempója fölé lő (pár újabb DirectX 11-es játékban esetleg lassabb lehet a GeForce), viszont mindezt majdnem dupla áron. A GeForce GTX Titan esetében sem mondható el, hogy az ár/teljesítmény mutatója értékelhető szintet ütne meg, de gyakorlatilag lehet azzal védekezni, hogy ez a termék egy luxuskártya, így tulajdonképpen nem szó szerint versenyez az azonos áru GeForce GTX 690 és Radeon HD 7990 jelzésű megoldásokkal, amelyekkel egyébként nyilván nem tudja tartani a lépést. A GeForce GTX 780 kapcsán nincs szó luxusmodellről, így igen meglepődnénk, ha a friss pletykák beigazolódnának. A butítások következtében a teljesítményadatok hihetőnek tűnnek, de a 700-800 dollár közötti árazás már nagyon nem. Úgy hozzávetőleg 500-550 dollár lenne a realitás.

NVIDIA GeForce GTX 780 kémfotó
NVIDIA GeForce GTX 780 kémfotó (forrás: ChipHell)

A GeForce GTX 770 a hírek szerint egy átnevezett GeForce GTX 680 lesz. A különbség abban keresendő, hogy valamivel magasabb órajeleket kap, így hozzávetőleg 5%-kal gyorsabb teljesítmény várható. Ez a modell valószínűleg leváltja a GeForce GTX 680-at, így ennek a terméknek az árszintjére érkezhet. A közvetlen ellenfele a pletykált árazás szerint az AMD Radeon HD 7970 GHz Edition lesz, aminél úgy 5-25%-kal lassabb játéktól függően. A GeForce GTX 760 Ti jelzésű megoldásról már kevesebb az adat, de valószínű, hogy ez a termék a GeForce GTX 670 picivel gyorsabb verziója, és az árazás is ehhez lesz mérve.

NVIDIA GeForce GTX 770 kémfotó
NVIDIA GeForce GTX 770 kémfotó (forrás: ChipHell)

Mivel új lapka úgy néz ki, hogy nem lesz, így a DirectX 11.1 API támogatását az NVIDIA ebben a körben sem oldja majd meg. Ez később kellemetlen lehet, hiszen idén már lesznek DirectX 11.1-es API-t támogató játékok is. Például a május végén érkező GRID 2 az egyik ilyen alany, viszont ez a program az információink szerint nem használ olyan effektet, ami a GeForce-ok által nem támogatott D3D_FEATURE_LEVEL_11_1 szinthez lenne kötve. A később érkező játékokról már nincs ennyire pontos adatunk, de azt tudjuk, hogy a Battlefield 4 támogatni fogja a DirectX 11.1-es API-t, viszont az még nem tisztázott, hogy pontosan milyen funkciókat használ belőle.

Egyelőre nehéz megmondani a 700-as GeForce széria várható fogadtatását, de semmiképp sem biztató, hogy nem készül új lapka. Főleg a GK104 szorul alapos modernizálásra, ha mást nem is, de shader magok L1 gyorsítótár felé biztosított sávszélességét mindenképp meg kellene duplázni, hogy a rendszert ne kezdjék ki annyira a komplexebb compute shadert használó effektek.

A startról egyelőre nincs pontos adat. Sok pletyka május végét valószínűsíti. Ez az időpont jó is, meg nem is. Ami miatt kedvezőtlen, hogy gyakorlatilag egybeesik a GRID 2 megjelenésével, ami az alkalmazott eljárások miatt DiRT Showdownhoz hasonló erősorrendet fog hozni, így az NVIDIA számára ez a program kedvezőtlen. A hamarosan érkező Metro: Last Light viszont egy NVIDIA által erősen támogatott játék, vagyis lehet rá építeni. Persze csak módjával, hiszen az előzetes adatok szerint a GeForce GTX 670 maximális beállítások mellett, Full HD felbontáson (sztereó 3D nélkül) nagyjából 9 képkocka/másodperces átlag teljesítményt képes felmutatni, így pár beállítást nem árt majd visszafogni. A szerencsére a program nagyon jól skálázható, így az élsimítás és a GPU-s PhysX kikapcsolásával bőven játszható szintre tornázható a sebesség. Ebből a szempontból az NVIDIA valószínűleg ki szeretné használni a PC-s Metro rajongók lelkesedését, hiszen a teljes grafikai részletességhez, illetve a sztereó 3D-hez két-három darab, SLI-be kötött combosabb GeForce-ra mindenképp érdemes majd beruházni.

Előzmények

Hirdetés