Hirdetés

Szabványos platformokra építette fel a TrueAudio Nextet az AMD

A cég váratlan húzásának hála tulajdonképpen nincs gyártóhoz kötve a megoldásuk, de még csak GPU sem kell hozzá.

Az AMD még az idei GDC-n szellőztette meg azt az információt, mely szerint az új TrueAudio a virtuális valósághoz készül. Azóta tulajdonképpen be is mutatkozott, mint a Polaris 10 és 11 GPU-k, vagyis a Radeon RX 460, 470 és 480 sorozatú VGA-k része, ugyanakkor ennél bonyolultabb a helyzet, mivel kifejezetten behatárolt hardverkövetelménye a rendszernek nincs. Felkerült ugyanis a GitHUB-ra a TAN SDK, ami a TrueAudio Next SDK rövidítése, és kiderült pár érdekesség arról, hogy a TrueAudio Next tulajdonképpen egy szabványos platformokra épülő konstrukció a hangzásvilággal kapcsolatos problémák megoldására.

Technikai értelemben a TrueAudio Next tartalmaz minden olyan algoritmust, amivel megfelelő hangélmény valósítható meg a virtuális valósághoz. Ezek ráadásul az iparági szabványnak tekinthető OpenCL-re épülnek, illetve az egész még kiegészíthető a szintén OpenCL-re épülő Radeon Rays csomaggal, ami lehetővé teszi a fizikailag korrekt hangélményt is. Eddig a sztori ismert, de az OpenCL-nek hála tulajdonképpen az egész koncepció szabványosnak tekinthető. Az AMD szerint a hangok szempontjából nagyon is fontos, hogy legyen legalább egy olyan csomag, amelyen keresztül minden hardver támogatható, és ezzel is csökkenthető a fejlesztőkre rótt terhelés.

A TrueAudio Next SDK jelen formában a GCN3 és a GCN4 architektúrára épülő GPU-kat támogatja, de ez csak a binárisan lefordított állományok limitációja, tehát a fejlesztők a fejlesztőkörnyezet letöltése után akármelyik OpenCL-t (ezen belül is minimum OpenCL 1.1-et) támogató hardverre lefordíthatják. Sőt, ha esetleg az adott rendszerben nem lenne alkalmas GPU a TrueAudio Next futtatására, akkor is van egy úgynevezett fallback mód az x86-os processzorokra, amelyen belül szintén elérhető a TrueAudio Next összes funkciója. Ehhez a módhoz az adott alkalmazás bármikor hozzányúlhat, ha a GPU-s gyorsítás valamiért nem lehetséges. Ráadásul a TrueAudio Nextre felépített rendszer skálázható, tehát a fallback módban például limitálható a konvolúciós szűrők hossza. Persze figyelembe véve azt, hogy a rendszer elsődlegesen a virtuális valósághoz készült inkább a GPU-s gyorsítás fog dominálni, hiszen az erre a területre ajánlott grafikus vezérlők mindegyike támogatja az OpenCL-t. Ennek megfelelően – gyártótól és architektúrától függetlenül – elméletben mindegyik ide ajánlott hardver megfelel a TrueAudio Next minimális futtatási követelményeinek.

Ez az egész azért lesz jó a fejlesztőknek, mert ilyen körülmények között tulajdonképen elég, ha beépítik a TrueAudio Next támogatását és azzal minden felhasználót ki tudnak szolgálni. Ez még a GeForce VGA-k felhasználóinak is hasznos, mert amíg az NVIDIA a VRWorks Audio csomagot a Pascal architektúrára korlátozza, addig a TrueAudio Next a Pascal mellett a Maxwell architektúrára épülő GPU-kkal is kompatibilis. Azt persze meg kell említeni, hogy a TrueAudio Next SDK aktuális verziója még használ olyan függvényhívásokat, amelyekhez szükséges az AMD AMF (Advanced Media Framework) megléte, de ezeket a nyílt forráskód birtokában gyakorlatilag gyerekjáték hardverfüggetlen megoldásokra cserélni, és ezt a tényt az AMD sem tagadja, bár különösebben nem reklámozzák az AMF-től való egyszerű elszakíthatóság lehetőségét.

A fentiek alapján biztos felmerül a kérdés, hogy ha a TrueAudio Next ennyire általános megoldás, akkor miért reklámozták exkluzívan Polaris GPU-khoz kötött funkcióként? Egyrészt a marketing miatt, hiszen a felhasználók jelentős része nem tudja, hogy a hardverek belülről mire képesek, és ezt a gyártók ki is használják. Végtére is az AMD nem hazudott, hiszen a Polaris GPU-k támogatják a TrueAudio Nextet, csak azt nem mondták hozzá, hogy ez szinte minden OpenCL-t támogató GPU-ra igaz. Ugyanakkor abban is igaza van az AMD-nek, hogy a TrueAudio Next a Polaris GPU-kon másképp fog működni, mint az összes többi hardveren. Ennek az oka, hogy a Polaris 10 és 11 GPU-kat a statikus particionáláshoz is optimalizálták. A fejlesztőknek külön kérésre elérhető egy olyan SDK, amellyel a particionálást el lehet végezni. Ez ugyanakkor nem része a TrueAudio Next fejlesztőkörnyezetnek.

A többi hardveren a statikus particionálás semmilyen formában nem érhető el, de ilyenkor is működik a TrueAudio Next. Sőt, akár úgy is dönthet az adott fejlesztő, hogy a Polaris 10 és 11 GPU-kat sem particionálja. Ebben az esetben a hangok feldolgozása minden hardveren magas prioritású feladatként lesz jegyezve, és a grafikai futószalagokkal párhuzamosan történik a számításuk. Opciós fejlesztési lehetőség még a processzorokban található IGP-k befogása. Ezt a TrueAudio Next aktuális verziója nem támogatja, de az egy szabad erőforrás, tehát kifejezetten előnyös lenne erre a feladatra befogni.

Jó hír, hogy a TrueAudio Next után nem csak a videojáték-motorokat fejlesztő cégek, hanem a hangfeldolgozásra specializálódott middleware-ek fejlesztői is élénken érdeklődnek. Az elsődleges előnye a rendszernek vitathatatlanul a szabványokra épülő konstrukciója, ami tulajdonképpen egy követelménynek is tűnik, mivel a fejlesztők a gyártófüggetlen megoldásokat keresik. Mindemellett megtudtuk, hogy bár az AMD a TrueAudio Nextre úgy tekint, mint a hangzásvilág virtuális valóság melletti problémáinak teljesen szabványos megoldására, nem gördítenek akadályt más felhasználási formák elé sem.

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés