Hirdetés

Tavasszal jönnek a dupla-GPU-s izompacsirták

Izgalmas hónapok következnek a VGA-k piacán. Bár az abszolút csúcskategóriában nem túl sok eladást lehet számlálni, azért ez a szegmens is fontos a gyártók számára. Az AMD oldaláról már régóta lehet tudni, hogy érkezik a Radeon HD 6990, ami hivatalosan az Antilles kódnévre hallgat, és két darab Cayman GPU-t alkalmaz egy méretes nyomtatott áramkörön. A fenevadról nincs sok adat, de annyi biztos, hogy a fedélzeti memória GPU-nként 2 GB lesz, míg a hátlapon egy DVI és négy DisplayPort 1.2-es kimenet fogja várni a kijelzőket.


AMD Radeon HD 6990

A HardOCP már meg is kapta az újdonságot. Valószínűleg az AMD már több médiumnak postázta a terméket, így a tesztek lassan készülhetnek is. Az előbb említett tesztoldal készített is egy bemutatót a kártyáról, ami technikai adatot sajnos nem tartalmaz, de a márciusban érkező Dragon Age 2 című, DirectX 11-es játék demója kipróbálásra került egy hárommonitoros Eyefinity konfiguráción. A felbontás 5760x1200-ra volt állítva, továbbá a 4x-es élsimítás, valamint az SSAO is aktív volt. A játék tökéletesen játszhatónak bizonyult a Radeon HD 6990-en. Sajnos pontos sebességadat nem volt megadva, de az előbbi paraméterekkel egy HD 6970 már nem birkózott meg maradéktalanul. Persze fontos megjegyezni, hogy a program végleges verziója több effektet és jobb grafikát fog tartalmazni a demó változatnál. A DirectX 11-es mód helyenként felületi tesszellációt, magas minőségű blur effektust, contact hardening árnyékolást és gyors Diffuse DOF eljárást fog alkalmazni, továbbá a deferred render egy kiterjesztett megvilágítási fázist használ a jobb eredmény érdekében. Képeket sajnos még nem lehet közölni a program DirectX 11-es beállításairól, de a fejlesztők betartották az ígéretüket, és valóban jól látható különbségek vannak az előbbi extrák alkalmazásával. Ajánlatos figyelni az alábbi blogot, ugyanis a későbbiekben itt fog megjelenni egy technikai bemutató a vizuális előnyökről.

Érdemes egy picit kitérni a felületi tesszellációra, mert eddig ezt a megvalósítást nem láthattuk olyan játékban, amiben konkrét interakció jön létre a tesszellált felület és az objektumok között. A probléma jellegéről már írtunk egy korábbi tesztben, így ezt nem részleteznénk itt. A BioWare-t megkerestük az alkalmazott megvalósítással kapcsolatban. A kérdéseinkre Andreas Papathanasis válaszolt, aki kifejtette, hogy az általunk felvázolt gond valóban létezik és technikailag kivédhetetlen, de megfelelő pálya- és karaktertervezéssel az illesztési problémák által generált hibák száma elhanyagolható lesz. Természetesen a megvalósítás rengeteg munkát és tesztelést igényel, hiszen a programozóknak illetve a grafikusoknak már a fejlesztés első percétől össze kell dolgozni a siker érdekében, ám az eredmény mindenképpen pozitív változást hoz. Sajnos mozgásban nem láttuk a különbséget, de az előzetes képek alapján valóban jól működik a BioWare megvalósítása. Aki nem az illesztési hibák után fog kutatni, annak valószínűleg fel sem fog tűnni, hogy a tesszelláció kapcsán ilyen probléma létezik, miközben a különbség a kikapcsolt tesszellációhoz képest valóban jól látható.


AMD Radeon HD 6990

A Radeon HD 6990 valószínűleg a CeBIT alkalmával megtekinthető lesz, ám a megjelenés pontos idejéről még nincs semmilyen információ, de tavasszal biztos megérkezik.

Az NVIDIA felől is érkeztek információk egy GeForce GTX 590 jelzésű megoldásról. Erről a termékről már sokkal kevesebb adat érhető el. Hogy konkrétan fejezzük ki magunkat: egyelőre semmit sem lehet tudni róla. A GPU-k szerepét vagy a GF110, vagy a GF114 kódnevű megoldás fogja betölteni. A CES-en már láttuk az EVGA Gemini névre keresztelt megoldását, melyen a GPU-k kiterjedését figyelembe véve a GF114-es lapka volt, ám közel sem biztos, hogy ez az NVIDIA hivatalos kártyája. Sőt az sem zárható ki, hogy két darab eltérő GeForce GTX 590 érkezik; egy a dobozos, egy pedig az OEM piacra. Pletykák tehát vannak, de ez csak azt jelenti, hogy senki sem tudja biztosan, mit főzött ki az NVIDIA.

A számos eltérő pletyka alapját egyébként a PCI-SIG által megkövetelt 300 wattos maximális fogyasztási határ adja. Itt arról van szó, hogy ha egy VGA többet fogyaszt az előbbi értéknél, akkor a termék nem kapja meg a PCI-SIG minősítést, vagyis konkrétan nem lesz szabványos az energiaigény szempontjából. Mivel a PC teljes mértékben a szabványra épül, így az egyéb alkatrészek kialakítását pontosan úgy kalibrálják, hogy megfeleljen az igényeknek. Itt gondolhatunk a házakra, amelyek esetében a tervezők 300 wattos fogyasztásra számítanak, és a termék belső kiépítése a szabványos hőmennyiség elvezetésére van kialakítva, vagyis a házgyártó garanciája is eddig terjed a stabil működés biztosítása esetében. Ami biztos, hogy hivatalosan még sosem jelent meg olyan termék, ami túllépte volna a PCI-SIG követelményeit, hiszen az egyet jelentene az OEM gyártók rendeléseinek elbukásával, és ez komoly veszteség az adott vállalatnak. Meg kell azonban jegyezni, hogy érkeztek olyan nem hivatalos, gyártói megoldások, melyek fittyet hánytak a PCI-SIG előírásaira. Ezek közül talán a legismertebb termékek az Asus Mars és az Asus Ares, de az XFX és a Sapphire is bemutatott egy-egy ilyen grafikus vezérlőt. Az előbbi VGA-k egyöntetű jellemzője, hogy elképesztően drágák voltak, valamint csak limitált példányszámban kerültek az üzletekbe. Mindkét tulajdonságuk érthető, hiszen az OEM-ek vissza fogják utasítani a vásárlást, vagyis felesleges sok terméket gyártani, ami természetesen magyarázza a magas árat is, hiszen ha már kevés az eladás, akkor az legalább történjen jó magas áron. Szintén fontos válogatott lapkákat alkalmazni a termékekhez, hiszen ugyan a 300 wattos határt túllépték a gyártók, akkor is problémát jelentenek a fizika törvényei, vagyis 375 wattos energiaigény fölé nem érdemes menni, mert konkrétan nem lesz olyan számítógépház, amiben a kártya stabilan üzemelne.

Összefoglalva a helyzetet, több lehetőség van az NVIDIA GeForce GTX 590 kapcsán, vagyis találgatni nem érdemes. Bárhogy is alakulnak a dolgok, mi csak jól járunk, hiszen úgy néz ki, hogy újra lesz két-GPU-s GeForce. Ennek megfelelően az abszolút csúcskategóriában újra presztízscsata lesz a legjobb VGA címérét.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés