Hirdetés

Professzionális szintre módosítható a GeForce GTX 690

Régóta ismert az a tény, hogy a VGA-gyártók a játékosoknak szánt kártyák mellett a professzionális szintre lényegében ugyanazt a hardvert jóval drágábban adják el. Ez természetesen okkal történik, hiszen az utóbbi piacokra szánt megoldások kiemelt terméktámogatást kapnak, amiért nyilván többet kell fizetni. Régebben nagy divatja volt a játékra szánt termékek módosításának, hogy telepíthetők legyenek rá a professzionális driverek, de az utóbbi időben a cégek komolyabb hardveres változtatásokkal élnek, hogy az olcsóbb termékek esetében ne lehessen a kiemelt terméktámogatáshoz jutni.

A GeForce GTX 690 esetében úgy néz ki, viszonylag kis módosítással élt az NVIDIA, így felkerült az internetre egy olyan leírás, ami megmutatja, hogy a termékből hogyan lehet sokkal drágább Quadro K5000-et vagy Tesla K10-et varázsolni. A gnif nicket használó vásárló alapvetően játékra, illetve három monitor meghajtására vásárolta a GeForce GTX 690-et, de hamar kiderült, hogy a több monitor meghajtása csak Windows alatt működik, mivel Linux alatt az NVIDIA ezt a szolgáltatást csak a Quadro kártyákon engedi a Mosaic rendszeren keresztül. Elmondása szerint ez volt a fő oka, hogy belekezdett a módosításba, mivel a terméket nem tudta úgy használni, ahogy szerette volna.

A kitűzött cél a Quadro K5000 elérése volt, ami funkcionálisan nem egyezik meg a GeForce GTX 690-nel, mivel előbbi terméken csak egyetlen GK104-es GPU található. Ezzel nyilván a teljesítmény több mint felét elveszti, de legalább meg lesz oldva a három kijelző támogatása.

Gnif arra jött rá, hogy az NVIDIA az SMD ellenállások értékeivel állítja be a PCI Device ID-t. A 0x1188-as eszközazonosítóval rendelkező GeForce GTX 680-ból tehát akkor lesz Quadro K5000, ha az előbbi értéket sikerül 0x11BA-ra módosítani. Egy nem hivatalos leírás szerint az ellenállásokhoz az alábbi értékek tartoznak: 5K=8, 10K=9, 15K=A, 20K=B, 25K=C, 30K=D, 35K=E és 40K=F.

A GeForce GTX 690 esetében a 88-as értéket két 5K-s ellenállás adja, így ezeket kicserélve egy 20K-sra és egy 15K-sra már a Quadro K5000 eszközazonosítójának AB paramétere köszön vissza. A Tesla K10-hez 0x118F-es eszközazonosító szükséges, vagyis csak az egyik 5K-s ellenállást kell kicserélni egy 40K-sra. Az alábbi kép mutatja, hogy hol kell ezt megtenni a kártyán. Ez csak a második GPU-t módosítja, de ettől a termék teljes értékű Quadro K5000 lesz, csak éppen az elől lévő GPU GeForce-ként működik tovább. Ugyanez igaz a Tesla K10-es módosításra is.

A kijelölt területhez közelítve látható, hogy hol kell kicserélni az ellenállásokat. A Quadro K5000-hez mindkét kijelölt részt módosítani kell, míg a Tesla K10-hez elég csak az alsót.

Az eredményt az alábbi két kép mutatja, és a tulajdonos szerint sikerült megoldani Linuxon a három kijelző támogatását.

Quadro K5000 és Tesla K10 GPU egy GeForce GTX 690-ből Quadro K5000 és Tesla K10 GPU egy GeForce GTX 690-ből
Quadro K5000 és Tesla K10 GPU egy GeForce GTX 690-ből [+]

Természetesen a módosítással a termék garanciája elveszik, illetve a stabilitásra sincs garancia, hiszen olyan környezetben lesz használva a termék, amilyenre nem tesztelték ki. Persze a több kijelző kezelése nem annyira megterhelő, így gnif számára a módosítás mindenképp megérte, hiszen nem szeretett volna jelentős összeget fordítani egy Quadro K5000-re. A módosítás azonban mindenképp kockázatos, így ha valaki belevág, számoljon azzal, hogy a termék üzemképtelen lesz, vagy nem lesz stabil, és a barkácsolás következtében a garancia is elvész.

Előzmények

Hirdetés