Hirdetés

Váratlanul megugrottak az augusztusi notebookeladások

A notebookgyártók az év eleje óta küzdenek az notebookeladások tekintetében, ugyanis a 2011-es esztendő nem tűnik jónak az eredmények láttán. Az első félévben a notebookeladások szezonálisan 12%-kal csökkentek a legnagyobb felvevőpiacnak tartott Egyesült Államokban, és ezt sok vállalat érzi is. A gyártók egyetlen mentsvára az iskolakezdési időszak volt, ami jellemzően a nyár utolsó két hónapját jelenti. A júliusban az eladások a 2011-es esztendő korábbi adatait figyelembe véve nőttek, de még mindig 4%-kal maradt el ez az érték a 2010-ben mért értékektől, ám augusztusban már 4%-os növekedés történt az előző év hasonló időszakához viszonyítva is.

Az iskolakezdési időszak ugyan az év elején tapasztalható lesújtó eredményeket nem rakta helyre, de némileg felüdülést jelent a pénzügyi problémákkal küzdő gyártók számára. Ráadásul hamarosan kezdődik az ünnepi szezon, ami az eladások szempontjából a legerősebb időszak az évben.

Az NPD Group elemzése arra is kitér, hogy a vásárlói igények hogyan változtak. A korábbi netbookláz kezd érezhetően enyhülni, de ez nem jelenti azt, hogy az olcsó termékek iránti igény ezzel együtt csökkenne. A piackutatás szerint az iskolakezdési időszakban mért ASP, azaz átlagos eladási ár 477 dollár volt, ami 7%-os visszaesés az előző évhez képest. Az elemzés értelmében az igények kezdenek átalakulni. Az eladások 65%-át az 500 dollár alatti mobil gépek teszik ki, ám ezek az elmúlt években jórészt netbookok voltak, mára azonban a kvázi netbook teljesítményű és üzemidejű, de 14-15 hüvelykes méretű mobil termékre nő az általános kereslet. Az előbbi kritikus szegmens egyébként éves szinten 12 százalékponttal erősödött, ám ennek – a gyártók szempontjából – negatív hatása, hogy az 500 dollárnál drágább termékek eladása 23 százalékpontot esett.

Az igények általános átrendeződését jól érzékelteti az Intel aktuális munkássága is, hiszen a vállalatnak nem jó, ha a vásárlások a fentebb részletezett eloszlásban történnek, így a felsőház szempontjából az ultrabook hozza majd az innovációt, míg az alsóházban a netbookok átalakítása várható. A Santa Clara-i óriáscég reményei szerint mindkét reform pozitívan hat majd a piacra, és az olcsó, 14-15 hüvelykes méretű, netbookok képességeit másoló mobil termékekre a jelenleg érzékelhető általánosan magas igény visszaszorulhat majd egy, a bevétel és a nyereség szempontjából egészségesebbnek tartott szintre.

Előzmények

Hirdetés