Hirdetés

Dinamikus frissítési frekvencián dolgozik a Microsoft

A koncepció a variálható frissítési frekvencia előnyeit használná ki a fogyasztás csökkentése céljából.

A Microsoft úgy néz ki, hogy pár dolgot nem árult el a Windows 11-et bemutató előadásán, és ezek közé tartozik a DRR (dynamic refresh rate), azaz dinamikus frissítési frekvencia. Ennek alapját amúgy a variálható frissítési frekvencia adja, lévén a működéséhez ilyen technológiával dolgozó kijelző szükséges.

A redmondi óriáscég abból az alapproblémából indult ki, hogy egyre több notebookon van már igen magas frissítési frekvenciával dolgozó kijelző. Ez jellemzően 144 Hz-et jelent, de ennél több sem kizárt, a lényeg az, hogy ezek a megjelenítők jóval többet fogyasztanak, mint a 60 Hz-es társaik, és ez bizony az adott notebook üzemidejének árt.

Az optimális az lenne, ha a felhasználó a játékok előtt mindig kiválasztaná például a 144 Hz-et, majd szimpla asztali munkavégzésnél visszaállna 60 Hz-re. A gond ezzel az, hogy rendkívül körülményes, mindig észben kell tartani a váltás szükségességét, vagyis nem reális ezt kérni az ügyfelektől. Emiatt sokan beállítják a kijelzőn a maximális képfrissítést, és úgy hagyják, ami viszont extra fogyasztást jelent, ezzel pedig a notebook veszít az üzemidejéből.


(forrás: Microsoft DevBlogs) [+]

A Microsoft megoldása a problémára a DRR, amit a Windows Insider programon belül ki is lehet próbálni, de a Windows 11-ben végleges formában is megérkezik. A lényege ennek az, hogy egy helyett két képfrissítési értéket is ki lehet választani. Amikor a felhasználó például játszik, akkor a jobb paraméter aktiválódik, viszont bizonyos munkavégzések során a minimális érték lesz beállítva, és a váltás gyakorlatilag automatikusan, észrevétlenül történik meg.

A fentieknél is fontosabb, hogy az adott program felkészíthető a DRR-re, vagyis magában az alkalmazáson belül is meg lehet szabni olyan tényezőket, amikor a frissítési frekvencia ugorjon a maximális értékre. Ez a redmondiak szerint folyamatosabb görgetési élményt eredményez például a Microsoft Office-ban, vagy simább rajzolást a különböző szerkesztőkben. Igazából a lehetőségek tényleg eléggé tágak, akár egy játékban is lekorlátozható a képfrissítés bizonyos körülmények között, ezzel spórolva némi energiát.

Az egész logikus is, mivel ha nagyrészt nincs változás a kijelzőn, akkor az tényleg feleslegesen frissít sokszor másodpercenként, ezzel nem ad több élményt, de az energiát pazarolja.

Maga a DRR egyébként csak notebookokon lesz elérhető, méghozzá kizárólag a rendszer saját, variálható frissítési frekvenciát támogató kijelzőjén. Külsőleg csatlakoztatott megjelenítőn már nem fog működni, emellett asztali rendszereknél sem aktiválható. Ezek valószínűleg mesterséges korlátozások, mivel az újítás gyakorlatilag a variálható frissítési frekvenciát biztosító technológiákra épül, tehát nincs különösebb akadálya annak, hogy extra kijelzőn, vagy asztali gépen működjön. Ugyanakkor tesztelni kellene ide is, és a Microsoft minden bizonnyal oda koncentrálja az erőforrásait, ahol ez a fejlesztés igazán hasznos, azok pedig a mobil PC-k. Később persze szélesebb körben is engedélyezhetik a DRR-t.

Előzmények

Hirdetés