Hirdetés

John Carmack elköszön a Metától, és új vállalkozásba kezd

A 3D grafika és játékipar megreformálása, Ferrari gyűjtés, űrprojekt hobbiból, 10 év a virtuális valóság világában...de mi a következő megcélzott magaslat?

Az id Software egyik alapítója és legendás programozózsenije, John D. Carmack II, örökre megváltoztatta a számítógépes játékok, illetve a 3D grafika világát és otthagyta terebélyes kézjegyét a popkultúrán. Ez persze közel sem minden, hiszen az úriember még 2000 tájékán – a zseniális id Tech 3 motor megalkotása után – rövid idő alatt (kedvtelésből) átképezte magát rakétamérnökké, és az Armadillo Aerospace létrehozásával a maga köré gyűjtött hobbistákkal elkezdett dolgozni a szuborbitális űrrepülés megvalósításán, amelyet egy orbitális pályára állított jármű követett volna. Szabadidős tevékenység gyanánt.


(forrás: phantom-marca.unidadeditorial.es) [+]

A cég 2008-ban és 2009-ben összesen 850 000 dollárt nyert a NASA Lunar Lander Challenge-én, de 2013-ban "hibernációba" merült. Ez volt az az év, mikor Carmack úr búcsút vett az id Software-től, és átigazolt az Oculus VR-hoz, ahol műszaki vezérigazgatóként ténykedett tovább. 2014-ben a Facebook megvásárolta az Oculust, és 2019-re hősünk eljutott arra a pontra, hogy átminősítette magát konzultáns technológiai vezetővé, hogy több időt tudjon áldozni a mesterséges intelligenciával kapcsolatos kutatásaira.

Itt érkezünk el a kurrens dátumhoz, a 2022-es év utolsó hónapjának derekához, amikor kiszivárgás után Carmack nyilvánosan is bejelentette, hogy elbúcsúzik a korábban Facebook, Inc. néven jegyezett Metától. A publikus üzenetben kitér néhány dologra, ami zavarta és amik ellen folyamatosan küzdött, s ha a lényegre koncentrálunk, a vállalat hatékonyságával, valamint a belső üzletpolitikával, illetőleg ügyvitellel volt a legnagyobb problémája. Leegyszerűsítve arról van szó, hogy bár a Quest 2 majdnem pontosan olyanra sikerült, mint amit eredetileg megálmodott, a óriási büdzsé és számtalan alkalmazott ellenére a Meta Reality Labs nem volt képes a rendelkezésére álló erőforrásaihoz mérten fejlődni, mert állandó jelleggel harcolni kellett a menedzsmenttel.

Ezt az önszabotáló folyamatot unta meg, mivel szerinte a szervezet fele olyan hatékonyan dolgozik, mint amivel elégedett lenne, és még a befolyásával sem tudott egy csapatot tartósan működtetni egy adott cél elérésének érdekében. Carmack a posztban még hozzáteszi, hogy gyakorlatilag egész életében az optimalizáción munkálkodott, ezért az elmúlt évtized céges tapasztalatai különösen érzékenyen érintik, mert míg ő a tudomány és haladás szemszögéből közelíti meg a kérdéseket, addig a környezetének tetemes része belső csatározásokkal van elfoglalva, és nincs egy megszabott irány, amihez mindenki elszántan tartaná magát.


(forrás: i.cdn29.hu) [+]

A "levél" végét azért némi pozitív felhang is átitatja, hiszen a programozó úgy véli, a piacon a Meta van a legjobb pozícióban ahhoz, hogy a virtuális valóságot értékteremtő módon eljuttassa a tömegekhez, de ettől függetlenül ő új startupba kezd, egy teljesen más, VR-hoz nem kapcsolódó területen.

Hirdetés