Hirdetés

Hiánypótló funkciót épít a Microsoft az új Windows frissítésbe

A felhasználó végre valahára az operációs rendszer szintjén választhat GPU-t a hibrid grafikával dolgozó konfigurációkban.

A notebookokban már évekkel korábban megjelentek azok a technológiák, amelyek lehetővé teszik a dedikált GPU lekapcsolását, ha arra éppen nincs szükség. Számos alternatíva volt erre, a kézi átváltástól kezdve az automatikus működésig, de mindegyik jellemzője az volt, hogy valahol hátrányokkal kellett számolni. Emiatt az utóbbi időszakban ki is kopott ez a fajta megközelítés a játékosoknak szánt notebookokból, így sok cég inkább letiltotta a processzor IGP-jét. Ez főleg azért alakult ki, mert a Microsoft egységesítette a GPU-k közötti átváltást, így maga az operációs rendszer kapott egy hibrid grafikára vonatkozó rutint, amit a gyártók közvetlenül támogathattak. Ennek viszont olyan hátrányai voltak, hogy némelyik alkalmazás nem engedi kiválasztani a GPU-t, így azon erőforráson fog futni, amelyik elsőként megtalál, márpedig ez mindig az integrált grafikus vezérlő lesz.

A probléma ráadásul az operációs rendszer szintjén keletkezik, vagyis bármennyire is akarják a gyártók, tényleges megoldást nem tudnak rá kínálni, ugyanis a grafikus meghajtó oldaláról nincs joga senkinek rangsorolni az elérhető erőforrásokat. A Microsoft hibrid grafikát megvalósító koncepciója tehát papíron jó ötlet, de lényegében ugyanúgy elvérzik, ahogy a gyártói hibrid megoldások.

Igen ám, de a Microsoft az egyetlen cég, amely ezzel a gonddal tud is kezdeni valamit, és a jó hír, hogy meg is teszik. A Windows 10 20190-es kiadásában megjelent ugyanis egy olyan kiegészítés, amelyen keresztül a felhasználó direkten kiválaszthatja, hogy egy program melyik erőforráson fusson. Ez kiválthatja azt az operációs rendszer szintű döntést, amelyet a hibrid grafikai modul önállóan hoz meg, néha sajnos hibásan.


[+]

A Microsoft frissítésével az egész kiválasztási folyamat széles határok között konfigurálható lesz, és külön öröm, hogy akármennyi GPU-val elbánik. Ez azt jelenti, hogy a Windows 10 ugyan fel fog ismerni egy energiatakarékos és egy nagy teljesítményű erőforrást, de az se gond, ha az adott gépben van egy harmadik hardver, ami nincs kategorizálva, mivel specifikus beállítással ez is hozzárendelhető akármelyik alkalmazáshoz.

A működés egyébként pofon egyszerű. Ha egy applikáció kap egy profilt, amelyen belül hozzá lesz rendelve egy adott grafikus vezérlő, akkor a többi hardvert a Windows 10 el fogja rejteni előle. Így az sem számít, ha az adott program az elsőként detektált erőforrásra dolgozik, mivel csak egyet fog látni, azt amelyiket a felhasználó szeretné.

Az újítás a következő Windows 10 frissítésbe kerül majd bele. Az Insiderek persze már elérhetik, vagyis a funkció egyelőre tesztelés alatt van.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés