Galaxy Tab blog: Kal-El projekt

Az elmúlt két bejegyzés az új generációs Galaxy Tabek hardveréről szólt: külön bemutattuk a Tegra2-t és a hozzá tartozó GeForce ULP grafikus processzort is. Ha már ennyire belemerültünk a témába, úgy éreztük, érdemes bemutatnunk az NVIDIA következő dobását is. A cég ugyanis nem üldögélt sokat a babérjain: alig jelentek meg az első, Tegra2-vel szerelt gépek, a cég már be is jelentette a következő SoC-családját, amely egyelőre a misztikusan hangzó Kal-El projekt névre hallgat. A pár hónapos bejelentés egy 4-magos processzorral és 12-magos GPU-val szerelt chipsetről szólt, amelyet első körben kicsit túlzásnak tartottunk, hiszen a jelenlegi kétmagos Tegra2-re sem jelent még meg túl sok olyan alkalmazás, ami kihasználná a benne szunnyadó erőt. A Kal-El az előző generációnál ötször gyorsabb lesz, bizonyos (nem hivatalos) források szerint a Core 2 Duo család tagjait is le fogja hagyni sebességben; a maximális támogatott felbontás az előd 1920x1080 képpontja után pedig 2560x1600 pixelre növekszik.

Az NVIDIA nem állt le, a pár hónapos bejelentést most ugyanis egy techdemó követte. A Kal-El chipsetet egy Honeycombot futtató, 1280x800 képpont felbontású táblagépbe erőszakolták be, a prezentáció után (amely egy játékon keresztül demonstrálta a képességeket) pedig egy pár percig alig kaptam levegőt.

Az NVIDIA fejlesztői ugyanis irdatlanul ütős látványvilágot hoztak össze. A játékmotor az eddig megszokott statikus megvilágítás helyett valódi dinamikus fényeket használ. A lényeg, hogy a fényforráson (amely jelen esetben egy, a felhasználó által irányított golyó) egy textúra van, és ez vetül a tereptárgyakra. A demóban ez a textúra változtatható is, így a variálás hatása is megcsodálható a környező objektumokon; hasonlóan látványos a fény erejének csökkentése és növelése.

A labdát a táblagép döntésével, pontosabban a beépített gyorsulásérzékelő által küldött adatok segítségével mozgathatjuk. A dőlésszögek nem csak a golyóra, hanem a jelenet egyéb tereptárgyaira is hatással vannak, érdemes megnézni a szélső függönyök által produkált mozgásokat. A golyó interakcióba tud lépni az egyes objektumokkal is: akár a függönynek megyünk neki, akár a hordókból épített falat döntjük le, ezek mind-mind nagyjából úgy reagálnak, ahogy azt elvárnánk. Ez a beépített real-time fizikai motornak köszönhető.

A bal alsó sarokban egy kis doboz található, ahol a négy processzormag kihasználtságát monitorozhatjuk. Külön érdekesség, hogy az egyes magokat ki is lehet kapcsolni, bár ezt a demó folyamatossága sínylette meg: csupán két magot használva a terheltség az egekbe szökik, ráadásul az egész olyanná válik, mintha diavetítést bámulnánk. A tesztelő szerint még javulni is fog a sebesség: a bemutatott chipset még pre-production státuszban van, a boltok polcaira kerülő verzió állítólag 25-30 százalékkal gyorsabb lesz.

A demó-alkalmazás célja az oldalsó dobozok kiütése, persze megfelelő sorrendben; ekkor a középen látható bohóc bekapja a labdánkat, így jutunk a következő pályára. A játék egyébként fel fog kerülni az Android Marketbe, így bárki kipróbálhatja; kérdés, milyen élményt fog majd nyújtani a jelenlegi hardvereken. A tervek szerint egyébként már idén meg fognak jelenni az első, Kal-El chipsettel szerelt táblagépek, bár van egy olyan érzésem, hogy a helyzet ugyanaz lesz, mint amit az első Tegra2-es tableteknél tapasztalhattunk; elég csak a Toshiba Folio 100 esetét említenem. Mindenesetre jó dolog ez a hardveres fejlődés, viszont fabatkát sem fog érni, ha a szoftverek nem használják ki az új technológiákat. Erre szerencsére az NVIDIA is gondolt, a Tegra Zone-ból jó néhány olyan alkalmazást tölthetünk le, amely a cég chipsetjeire íródott. Bár utóbbiak száma sajnos még igen alacsony, az irány jó, reméljük azért ez a mennyiség drasztikusan nőni fog a közeljövőben.

dr. Kind

Előzmények