Hirdetés

CES 2024: tovább javítja a motion blur problémáját a G-Sync Pulsar

A friss technológia teljesen új kijelzőt igényel, mivel speciális vezérlőlapka szükséges a működéséhez.

A motion blurról, vagyis mozgási elmosódásról sokaknak a nem túl népszerű számítógépes effekt jut az eszébe, amit a legtöbb játék mai is alkalmaz, de ezen túlmenően maga a jelenség létezik a kijelzőn is, amit az okoz, hogy az LCD panelek pixelei relatíve lassan váltanak színt, és ez esetenként zavaró lehet. Ez ellen a gyártók évek óta próbálnak küzdeni, és a különböző technikák azért eléggé csökkentették a hatás észrevehetőségét, de van egy tényező, amivel nehéz mit kezdeni.

A gond azért bonyolult, mert az emberi látás működése egyáltalán nem segíti elő a mozgási elmosódás teljes megszüntetését, ugyanis a szem alapvetően a mozgást követi, így a képek úgymond fennmaradnak a retinán. Mivel a látásunk működését nem lehet megváltoztatni, így a probléma teljesen sosem lesz kezelhető, de a jelenség az NVIDIA szerint lecsökkenthető annyira, hogy ne legyen annyira zavaró.

A CES 2024-et kihasználva a vállalat a G-Sync Pulsar technológiával kínál megoldást, amit egy külön tervezett chip vezérel. A fejlesztés lényege, hogy összedolgozza a variálható frissítés elsimítását a kijelző pulzálásával, aminek az eredménye az lesz, hogy a pixelek olyan sebességgel váltanak színt, ami pont ideális ahhoz, hogy az emberi látás jellegéhez igazodva csökkentsék a mozgási elmosódást. Itt fontos kiemelni, hogy a szoftveres motion blur effektek ettől még működni fognak, itt a jelenség úgymond nem kívánt részéről van szó, ami egy effektektől teljesen független tényező.

Az NVIDIA a G-Sync Pulsar működését bemutatta egy 360 Hz-es kijelzőn, amit másodpercenként ezer képkockával rögzítettek, hogy érzékeltethető legyen a különbség.

A G-Sync Pulsar csak G-Sync Ultimate hitelesítésű kijelzőn lehet elérhető, de maga az említett plecsni nem jelenti automatikusan a működését, ugyanis nem minden G-Sync Ultimate megjelenítő tartalmazza a működéshez szükséges lapkát. Elvileg az első ilyen megoldás az Asus ROG Swift PG27 sorozat lesz, ami az év későbbi részében érkezik. A tömeges szinten elterjedt G-Sync Compatible monitorok képtelenek támogatni a Pulsar technológiát, és ez belátható időn belül nem is változik meg.

Az NVIDIA bejelentette azt is, hogy a GeForce Now is képes lesz a variálható frissítési frekvencia támogatására, ha a felhasználó Ultimate vagy Priority előfizetéssel rendelkezik. Igazából ez szimplán szoftveres kérdés, tehát itt nem szükséges új hardvereket vásárolni.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés