Hirdetés

Bizonytalan ideig szünetel az FXAA fejlesztése

Az FXAA a post-process élsimítási eljárások közül az egyik legismertebb megoldás, melynek alapvető működéséről az elmúlt év közepén írtunk. Az algoritmus egy speciális változata a májusban megjelent, 301.42-es GeForce driverbe került bele elsőként, így ma a GeForce kártyák tulajdonosai is használhatnak post-process élsimítást az MSAA-t nem támogató játékokban.

Az FXAA-nak azonban készült egy 4.0-s verziója, mely idén jelent volna meg, de a dolgok jelenlegi állása szerint a fejlesztés bizonytalan ideig szünetel. A pontos okokat nem lehet tudni, de Timothy Lottes teljesen a TXAA-ra koncentrál, így valószínű, hogy az FXAA azért került parkolópályára, mert az eredeti fejlesztőnek fontosabb dolga van. Pedig a 4.0-s FXAA igen érdekesnek ígérkezett, hiszen temporális algoritmust és új futószalagot kapott volna, melyek a képminőségre pozitív hatást jelentettek, emellett az új rendszer olyan bemeneti képkockát is elfogadott, mely eltérő felbontású volt a kimeneti képkockához képest. Ezzel nőtt volna a fejlesztők variációs lehetősége is.

Persze egy fejlesztés szüneteltetése – pláne, ha bizonytalan ideig tart – sosem jelent jót, így kicsi az esélye, hogy az FXAA 4.0 valaha is elkészül. A korábbi implementációkat persze bátran lehet használni, de az NVIDIA a TXAA mellett tört lándzsát, melyet már beépítettek a legújabb béta driverbe. Ez az algoritmus azonban csak akkor használható, ha a fejlesztő az adott játék motorjában direkten támogatja, emellett csak Kepler architektúrára épülő GeForce kártyákkal működik. Az FXAA alapvető előnye a versenytársakhoz képest pont az volt, hogy minden, minimum DirectX 9.0c-s API-t támogató VGA-n üzemképes volt, de még a bonyolultabb megvalósítások is működtek DirectX 10-es grafikus kártyával. A fejlesztők pedig pont ilyen megoldásokat keresnek, hiszen egy algoritmussal megoldhatják az összes terméken az élsimítást.


Driverből aktiválható NVIDIA FXAA, AMD MLAA (régi) és AMD MLAA 2.0 (új) (forrás: Tom's Hardware) [+]

A driveres megoldások esetében az FXAA továbbra is elérhető marad, de ennek minősége nem túl acélos. Az AMD korábbi MLAA, és főleg a 12.4-es Catalyst driverben bemutatkozó új MLAA 2.0-s algoritmusa is jobban vigyáz a képi részletekre, így az NVIDIA nem biztos, hogy annyira ragaszkodik az FXAA-hoz, noha a már beépített szolgáltatást nem érdemes eldobni, hiszen elképzelhető, hogy nincs más lehetőség az adott játékban az élsimításra, és ekkor mindenképpen hasznos ez az opció.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés