Hirdetés

ATi Radeon2 - Voodoo2 killer?

...ha tehát analógiát akarunk, akkor azt mondhatnánk, hogy megérkezett az új, GeForce3 killer! És ez nem vicc, meg persze nem is készpénz. Az nVidia a TNT-t eredetileg Voodoo2 SLI killerként jelentette be, 125MHz-es órajellel, amiből hosszas csúszások után 90MHz lett, és a V2 SLI killerség is ugrott. Sokan - köztünk jómagam is - fel voltunk háborodva az nVidia be nem váltott ígérgetésein, és "nagyszájúságán". A dolog azonban érdekesen alakult: a TNT-vel az nVidia először került komoly technológiai fölénybe a 3Dfx-szel szemben, és onnantól kíméletlenül taposott. A sztori (és a 3dfx) vége ismert.

A dolog most úgy fest, hogy az ATi hasonló helyzetben LEHET. Azért csak lehet, mert még ezer dolognak stimmelni kell, hogy technológiai fölényükkel élni tudjanak. Mert technológiai fölényben vannak, a Radeon után ismét (a Radeon persze csak a GeForce3 bejelentéséig tartotta ezt a tulajdonságát). Ugyanakkor rossz nyelvek szerint az ATi driver író részlege továbbra is pocsék, az agresszív marketing is hibádzik itt-ott.

DE: TRUFORM - ez volt az első tulajdonság, melyet az ATi bejelentett, melyet a következő, R200 kódnevű (alias Radeon2, ha a neven nem változtatnak) chip támogat, és ami több, mint amit az nVidia jelenleg kínál (egy N-Patch implementációról van szó, a fölösleges részletektől mindenkit megkímélünk, az ATi site-ján minden dokumentum hozzáférhető... persze nem kevés marketing ízesítéssel).

Most pedig SMARTSHADER, az ATi Pixel és Vertex shader megoldása. DirectX 8.1 kompatibilis (azoknak, akik a kifejezések rabjai és imádnak kötözködni: DirectX 8.1 compliant, egész pontosan), minden szempontból több és szebb és jobb, mint a GeForce3 "nFiniteFX engine-je", azaz az nVidia féle ps/vs (pixel shader/vertex shader) implementáció.

Egy kis adalék: az ATi site-ján találunk részletes anyagot arról, hogy mennyiben jobb az új cumó. Pár dolog:

- egy menetben 6 textúra renderelése (6 texture single pass rendering), azaz a chip minden bizonnyal 4 pixel pipeline-nal, és pipeline-onként 3 textúrázó egységgel lesz megáldva. Ez, 200MHz-es órajelet feltételezve azonos pixel és másfélszeres "texel" fill-rate-et jelent. Kérdés, hogy az ATi a memória-sávszélesség problémáját hogyan kívánja orvosolni, ugyanis ilyen fill-rate-hez, amennyiben érvényesíteni is szeretnénk, valamit varázsolni kell. Az nVidia ezt megtette, a LMA-ra keresztelt Crossbar memóriavezérlővel és az early Z-check és Occlusion cullinggal, kérdés, hogy az ATi tarsolyában van-e legalább ilyen jó megoldás. Az early Z-check tekintetében mindenképp, hisz az eredeti Radeon HyperZ implementációja is ezt támogatta, és az ATi többször is kinyilatkoztatta, hogy az R200 ilyen szempontból biztosan továbblépés lesz. A Crossbar sínezés viszont komoly előnye a GeForce3-nak, annál is inkább, mert amíg a DirectX 8-as játékok nem árasztják el a boltokat, a Ge3 ettől jó.

- ps 1.4 kompatibilitás, 22 utasítással (kontra a "jelenlegi DirectX 8.0-ás megoldások 12 utasításával" - itt látszik, hogy milyen diplomatikusan is céloz az ATi a GeForce3-ra :D).

- matematikai műveletek végzése textúra címeken (texture addresses) és színértékeken (color values), mindenféle hókuszpókusz (komolyabb effektek) érdekében.

- saját, egyszerű és nagyszerű utasításkészlet a programozáshoz (ps/vs).

Egyelőre ennyi, a hírt mindenki felkapta, és a lelkes nVidia gyűlölők hada már temeti is az nVidiát. Nem érdemes, ugyanis egy technológiai fölény önmagában még kevés a biztos és abszolút piaci sikerhez. Azt pedig már mindenki megtanulta, hogy minden mellett az nVidia a kíméletlen hajszában és taposásban utolérhetetlen. Nem szimpatikus tulajdonság, mint ahogy a vadkapitalizmus sem feltétlen az, de ez utóbbi rendszerén belül kétségtelenül eredményes.

Mit mondhatnánk? Részre nem hajlunk, de stikában reménykedünk :)... Nemrég fejeztük be a 3dfx és a Rampage gyászvacsoráját, tehát hajrá ATi!!!

Azóta történt

Hirdetés