Hirdetés

Bemutatkozott az AMD TressFX technológiája - frissítve!

Az AMD pár nappal korábban már ízelítőt adott abból, hogy egy új technológiát fognak bejelenteni, mely a TressFX névre hallgat. A találgatásaink igaznak bizonyultak a hajmozgás valósághű szimulálásával kapcsolatban, bár kétségtelen, hogy nem volt túl nehéz összerakni a képet. A vállalat a mai napon lerántotta a leplet az eljárásról, mely először a Tomb Raider című játék PC-s portjában mutatkozik be.


[+]

A TressFX technológiát az AMD, a Crystal Dynamics és a Nixxes közösen fejlesztette. A rendszer a DirectX 11-es API DirectCompute felületére épül, és teljes egészében a grafikus processzoron fut. A koncepció szempontjából a hajmozgás szimulálása, illetve a valósághű haj leképzése sem túl könnyű feladat, hát még az ütközésdetektálás minden egyes hajszálra. A TressFX éppen ezért egy olyan újszerű megközelítést alkalmaz a számításokra, amivel eddig csak animációs filmekben lehetett találkozni. Ennek az előnye, hogy minőségben nagyon jó eredményt ad, de a hátránya, hogy elképesztően erőforrás-igényes.

A hagyományos haj és a TressFX esőben
A hagyományos haj és a TressFX esőben [+]

A hagyományos haj és a TressFX esőben
A hagyományos haj és a TressFX esőben [+]

Az AMD a haj megfelelő leképzése kapcsán az OIT-ből (Order Independent Transparency, azaz sorrendtől független átlátszóság) indult ki, ami PPLL (per-pixel linked list) adatstruktúrát használ a komplex leképzési folyamat és a memóriaigény menedzselésére. A számítások szempontjából ez kifejezetten megterhelő, de szükség van rá, hiszen rengeteg hajszál fedi egymást, amit tökéletesen kell megjeleníteni, és sorrendet felállítani megterhelőbb lenne, mint alternatív módon megközelíteni a koncepciót. Az adatstruktúra felépítését compute shader gyorsítja, mely a shader multiprocesszorok helyi adatmegosztására épít. A leképzés azonban nem minden, mivel a mozgást szimulálni kell az adott virtuális hatásnak megfelelően A TressFX rendszere minden egyes hajszálat több apró részhajszálra bont, és ezek egy hajszálat figyelembe véve egymáshoz kapcsolódnak. A fizikai hatások, mint a virtuális gravitáció, a szél, illetve a karakter fejmozgása az egymáshoz kapcsolódó részhajszálakat érik, továbbá a TressFX figyelembe veszi a környezeti tényezőket is, így például esőben némileg eltérő eredményt fog adni a rendszer. Minden szimuláció compute shaderrel van gyorsítva, illetve az ütközésdetektálás is hajszálanként történik a jó eredmény érdekében. Végül a leképzési fázis kiegészül az élsimítással, amire azért van szükség, hogy a hajszálak mentesek legyenek a recés megjelenítéstől, továbbá a hajmozgást az árnyékolás is valós időben követi.

A hagyományos haj és a TressFX szélben
A hagyományos haj és a TressFX szélben [+]

A Tomb Raider című játék PC-s portjában az effekt a DirectX 11-es módhoz lesz kötve, ami nyilván annak köszönhető, hogy egy DirectCompute felületen írt programról van szó. A portolást végző Nixxes kérdésünkre elmondta, hogy a TressFX bármilyen DirectCompute 5.0-t támogató hardveren aktiválható (vagyis a DirectX 11-et támogató GPU-kon működik). Ugyanakkor maga az effekt viszonylag sok számítást igényel, illetve az alkalmazott kód is kifejezetten komplex, így már a fejlesztés elején az AMD GCN architektúrájának hatékony kihasználása volt a fő cél. Ennek megfelelően a hagyományos nézetek szerint tervezett architektúrákon jobban visszaesik majd a sebesség az effekt bekapcsolásának hatására. Ettől függetlenül tetszőlegesen aktiválható a TressFX, és ha megfelel a teljesítmény, akkor bekapcsolva lehet hagyni.


[+]

Úgy tudjuk, hogy az AMD a TressFX eljárásra egy külön fejlesztőkörnyezetet is készít, így az év későbbi részében érkező játékokba nagyon gyorsan lehet majd implementálni a technikát. Érdemes megjegyezni, hogy az eljárást igazából a hajmozgáshoz köti az AMD, de ez csak a Tomb Raider miatt van így. A rendszer például alkalmazható a fűszálak valósághű mozgatására is, bár nyilván másképp érdemes paraméterezni, hiszen a fű jóval vastagabb, mint a hajszál.

Kiegészítés: A TressFX mozgás közben is megtekinthető az alábbi videóban.

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés