Hirdetés

Csak rémhír, hogy feladja a CrossFire-t az AMD

Egyszerűen arról van szó, hogy a Radeon RX Vega bemutatatóján nem került szóba, de ettől még működni fog.

Az elmúlt napokban olyan híresztelések merültek fel, amelyek alapján több média is arról írt, hogy az AMD feladja a CrossFire támogatását a Radeon RX Vega sorozattal. Emiatt érdeklődtünk ennek valóságtartalmáról és kiderült, hogy igazából ilyenről szó sincs.

A Radeon RX Vega sorozat ugyanazt a támogatást kapja meg, amit a korábbi generációk, kiemelve a Polaris termékcsaládot. Vagyis, maradnak ugyanazok a hardveres lehetőségek, és ha egy OpenGL-es, illetve egy DirectX 11-es vagy ennél régebbi API-t használó játék üzemképes CrossFire-rel, akkor profil is készül rá, amely magába foglalja az összes GCN-es Radeonra a támogatást, így a Vega opciókra is.

Az egyes újságok valószínűleg azt érthették félre, hogy nem volt a Radeon RX Vega bemutatóján szó a CrossFire-ről, de ez nem jelentette azt automatikusan, hogy a támogatás eltűnik.

Azt viszont meg kell jegyezni, hogy az AMD a CrossFire népszerűsítésére kevesebb figyelmet fordít, aminek elsődlegesen az az oka, hogy az legacy API-kban egyre nehezebb megoldani a támogatást, így sok játék eleve úgy jelenik meg, hogy nem lehet működőképessé tenni ezeket a több GPU-s rendszerekkel. Erre az AMD a CrossFire API-t kínálja megoldásképpen, de ez csak DirectX 11-ben tudja megmenteni a helyzetet, és természetesen direkt támogatást kell rá írni.

Az iparági reakciónak a DirectX 12 multiadapter konstrukciója tekinthető, ami az alkalmazás kezébe adja az irányítást. Itt viszont már nem beszélhetünk gyártói megoldásról, mivel technikailag az API és a program felel a GPU-k működtetéséért. A gyártó oldaláról csak a különböző módokra kell egy-egy implementációt biztosítani, de például alkalmazáshoz igazított CrossFire profilokra már egyáltalán nincs szükség, vagyis a meghajtó oldalán az alapvető támogatáson túl (amit már beépített az AMD) nincs munkája a gyártónak a DirectX 12 több GPU-s képességeivel.

A DirectX 12-nek ezt a lehetőségét a gyártók nem szokták reklámozni, amire jó okuk van. A hagyományos modellnél például az AMD a CrossFire működéséért felel, mert lényegében rajtuk múlik, hogy az adott és egyben kompatibilis alkalmazás kap-e profilt. A régi lehetőségekkel tehát az alkalmazás fejlesztőjétől és a grafikus meghajtót biztosító gyártótól függ, hogy egy játék működik-e több GPU-val. A DirectX 12 esetében viszont ebből a munkából a gyártókat kizárta a Microsoft, így az egyedüli felelősség az alkalmazás fejlesztőjéé lett. Emiatt az AMD a DirectX 12 több GPU-s módjainak működéséért nem tud felelősséget vállalni, mert a meghajtó kontrollja megszűnt. Hasonló okból nem reklámozza az NVIDIA az SLI-t. A legacy API-kkal nekik is rengeteg gondjuk van, a DirectX 12 esetében pedig szintén nem tudnak felelősséget vállalni más munkájáért.

A Radeon RX Vega VGA-kat tehát nyugodtan CrossFire-be lehet kötni, de pontosan ugyanazok az előnyök és hátrányok fogják érni a felhasználót, amik ma jellemzők mondjuk a Polaris termékcsaládba tartozó VGA-k esetében. Azt ezúttal is mindenkinek egyénileg kell eldöntenie, hogy megéri-e a befektetés.

Általánosan szemlélve a helyzetet, arra rendkívül kicsi esély van, hogy a jövőben az OpenGL-re, illetve a DirectX 11-re vagy ennél régebbi API-kra vonatkozóan hirtelen feltámadjon a több GPU-s támogatás. Az AMD CrossFire és az NVIDIA SLI továbbra is erősen lutri lesz a skálázódás, illetve egyáltalán az elérhetőség szempontjából. A DirectX 12 esetében az utóbbi időben elindultak a kedvező folyamatok, ugyanis a WDDM 2.0-ba integrált linked display adapter módot egyre több program kezeli. Azt is tudni már, hogy a Vulkan API 1.1-es verziója is támogatni fogja, vagyis ez lehet az egységes, Windows 10-en belüli felület az AMD CrossFire és az NVIDIA SLI helyettesítésére. Ezzel viszont mindig az lesz a probléma, hogy garantálni a működést csak az adott program fejlesztője tudja, vagyis hiába van egyre több lehetőség a linked display adapter módban, egyik gyártó sem fogja túlzottak reklámozni, mert egészen pontosan zéró kontrolljuk van felette. A támogatást viszont az AMD és az NVIDIA is megoldotta már.

A távolabbi jövőben egyébként sokkal jobb lehetőségeket teremthetnek a memóriakoherens összekötettések a GPU-k között, de ez egyelőre még csak beszédtéma, konkrét hardverekről nem igazán lehet hallani.

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés