Hirdetés

Nagy vízválasztó lehet a PC-s játékpiacon az Alan Wake 2

A Remedy eléggé konzolcentrikusra szabta a kódot, így a PC-s játékosoknak komoly hardvereket kell vásárolniuk.

Az idei év láthatóan arról szólt, hogy a PC-s játékosok nem kaptak akkora fókuszt, amekkorát a konzolosok, így nem egy olyan multiplatform cím csúszott be, amelyeknél a megjelenésekor teljesítményproblémák voltak. Többségükre azonban jellemző, hogy alacsonyabb részletesség mellett azért elég régi hardvereken is elfutottak, tehát némi menekülőút azért adatott a játékosok számára, mielőtt rohantak volna a boltba egy aktuális generációba tartozó konzolért.

Az Alan Wake 2 azonban úgy néz ki, hogy vízválasztó lehet, mivel a Remedy a frissen tervezett videojáték-motor leképezőjét teljesen az Xbox Series S és X, illetve a PlayStation 5 geometriai képességeihez szabta. Utóbbi azért lényeges, mert a szóban forgó két konzol újszerű futószalagot vezetett be a vertexek és a háromszögek feldolgozására, ráadásul az elérhető grafikus API-k alacsony szintű módjait is nagyon az új irányra tervezte a Microsoft és a Sony, olyan hatékonyságnövelő lehetőségeket rejtve beléjük, amelyek sajnos PC-s szinten, különböző szoftveres limitációk miatt még nem jól kezelhetők.

Szerencsére jó hír, hogy a DirectX 12 és a Vulkan API is kínál közel hasonló alternatívákat, és az Alan Wake 2 direkten megköveteli a mesh shader támogatását, vagyis minimum NVIDIA GeForce RTX 20, AMD Radeon RX 6000, illetve Intel Arc A sorozatú VGA-t igényel. Ez a lista ugyanakkor már kevésbé tekinthető előnyösnek, mert többek között a Radeon RX 5000 és a GeForce GTX 10 termékcsalád nem alkalmas a program elindítására. Ez már önmagában egy nagyon komoly hátrány lesz majd a játék értékesítésénél, mert túl sok PC-s felhasználót zárnak ki az alkalmazásfuttatásból, de van egy ennél is nagyobb gond.

Sajnos az Alan Wake 2 nagymértékben épít a konzolos kódra. Ez általában nem szokott baj lenni, de az Xbox Series S és X, illetve a PlayStation 5 konzolok alacsony szintű API módjai némileg eltérnek a DirectX 12 által használt mesh shadertől. PC-n tehát ugyan a shaderek portolt verziói futni fognak, de a hatékonyságuk közel sem lesz optimális. Ez a jelenlegi állás szerint egy szoftverben keletkező limit, ami miatt pusztán a 720p-s felbontás, legalacsonyabb részlegesség melletti, másodpercenkénti 30 képkocka eléréséhez is egy GeForce RTX 2060 vagy egy Radeon RX 6600 szükséges.

A maximális részlegességről legfeljebb álmodozni lehet, ugyanis a leggyorsabb PC-k sem tudják elérni a másodpercenkénti 20-25 képkockát 4K-s felbontáson, de 1440p-ben átlagosan meglehet a 30, viszont a minimum esetenként 15-20 közé eshet.

Sajnos a leképező komplexitása miatt az Alan Wake 2 nem támogat semmilyen több GPU-s módot, pedig nagy hasznát venné a játék két GPU egy konfiguráción belül való összefogásának. A Remedy megpróbál mindent feltenni a felskálázókra, más lehetősége a cégnek jelenleg nincsen. Hosszabb távon viszont a PC-s lehetőségekre átszabható lenne a konzolos kód, vagyis PC-specifikus optimalizálással sok tempót lehetne nyerni. Kérdés, hogy az extrém magas gépigény miatt lesz-e elég PC-s eladás, hogy ezt reálisan finanszírozhatónak tartsa a cég.

Előzmények

Hirdetés